“Logistik är det vi säljer” – Logistik överallt möter Sandra Gadd, Boozt

I sjätte avsnittet av podcasten ”Logistik Överallt” gästas Tea Grbic och Åsa Leander av Sandra Gadd, CFO på välkända e-handlaren Boozt.

– Eftersom vi inte har några egna varumärken så är ju en logistikupplevelse det vi säljer, säger Sandra Gadd i podden.

Sandra Gadd har lång erfarenhet från e-handelsbranschen i olika roller. Det är ingen hemlighet att det är tufft att nå lönsamhet inom e-handel.

– Att starta en e-handel nu, jämfört med att starta en e-handel som vi gjorde för tio år sedan är ganska stor skillnad för inträdesbarriärerna nu är jättestora. Vi har fyra parametrar som vi brukar jobba efter: Det ska vara relevant, enkelt, snabbt och rätt pris. De parametrarna måste du hela tiden förhålla dig till. För kunden är relevans, och att det är enkelt att köpa, något som är jätteviktigt, säger Sandra Gadd i podden.

I avsnittet diskuteras kundupplevelse, lönsamhet och logistikens roll för e-handlare. Nyligen införde Boozt också en returklausul, policyn “Fair Use” för att sänka returgraden och hantera kunder som returnerar för mycket. Policyn har väckt många blandade känslor.

– Vi pausar de kunder vi tycker har ett abnormt beteende. Det betyder inte att de aldrig kan handla igen, men vi pausar dem. Och det här är något vi hoppas att andra tar efter. Det är klart att man kan returnera, men det ska vara fair, säger Sandra.

Du hittar Logistik Överallt på instagram @logistikoverallt och där poddar finns:

Acast: Logistik Överallt Itunes: Logistik Överallt Spotify: Logistik Överallt