Norska logistikplattformen Wanda som lanserade i Sverige för ett drygt år sedan, lanserar en ny tjänst, där man säljer privatpersoners begagnade möbler. “Vi har en lönsam logistikapparat i grunden, som gör att detta går att göra lönsamt”, säger Lars Syse Christiansen, grundare av Wanda.
Logistikplattformen Wanda grundades i Oslos 2020, med idéen att moderna och hållbara städer behöver en logistiklösning för förvaring, försäljning och reparation av de saker och möbler som människor äger. Sedan årsskiftet 2023 finns man även i Sverige, där man inledde resan med en förvaringstjänst. Nu lanserar Wanda en tjänst där man säljer skrymmande föremål åt privatpersoner. Wanda hämtar det som ska säljas hemma hos säljaren, tar studiobilder, publicerar annonser och förvarar tills det är sålt, dessutom levererar de hem till den nya köparen.
– Vår affär bygger på en i grunden lönsam logistikaffär, dit vi adderar andra tjänster, som den begagnattjänst vi nu lanserar i Sverige, berättar Lars Syse Christiansen, grundare Wanda.
Rutter för möbeltransport
Denna “lönsamma logistikaffär” är att Wanda hämtar prylar som människor inte har plats med hemma, och lagrar dem åt folk, för att köra tillbaka dem vid behov. Det här sker genom rutter som genomförs, i Stockholm, var eller varannan dag beroende på område, vilket gör logistiken effektiv – på vilken Wanda kan lägga till extra tjänster. Vid en försäljning av en vara, tar Wanda tar ut en femtedel av försäljningspriset i provision, och tar betalt för logistiktjänsten.
– I och med att det bara handlar om ett stopp på rutten så får vi dock ned kostanden. Som billigast hämtar vi en soffa för 200 kronor – på trottoaren, säger Lars Syse Christiansen som menar att en försäljning av en möbel knappast kan göras enklare – åtminstone inte om man vill att det sker på ett seriöst sätt.
Ingen gig-tjänst
– Våra chaufförer är anställda hos oss, vi är ingen gig-tjänst, förklarar Lars Syse Christiansen.
Blir varorna kvar länge på Wandas lagerhubb – som just nu ligger i Handen, söder om Stockholm, får man betala hyra.
Wanda lanserar i Sverige från Norge, medan finländska Mjuk lanserar i Stockholm från Helsingfors. Även de satsar på effektiv möbellogistik – men de har övergett de små partierna och privatpersonerna för företags överskottsvaror.
Är det rätt läge att lansera i Sverige under tilltagande lågkonjunktur?
– Det är nog både och, och olika för olika tjänster. att köpa och sälja begagnat är något som folk vill göra mer nu under lågkonjunktur. Det gör man nog mer nu än att bara spara dem och förvara dem hos oss, vilket är vår andra tjänst.
Av Klara Eriksson