Lyko fördubblar lagerautomationen med Vanderlande

Lyko ska gå från en max-kapacitet på 40 000 orderrader per dygn till 100 000 orderrader per dygn med sin nya Fast pick-skyttel från Vanderlande, som de närmaste åren installeras i Lykos utbyggda lager. ”Vi väljer Vanderlande för att de har den bästa lösningen” säger Tom Thörnblom på Lyko.

E-handlaren Lyko har gått från växande e-handlare till något av automationsexperter med sin imponerande tillväxtresa, där kapaciteten på lagret fördubblats flera gånger, genom större lageryta men framförallt utökad automation.

Dagens lager på 12 000 kvm är till bredden fullt med en skyttellösning från SSI Schäfer, en automationslösning som byggts ut under vägen. I juni 2022 fattades beslut om att tredubbla den befintliga lagerytan, och nu är det klart att denna yta automatiseras med en skyttellösning från Vanderlande, en s k ”Fast pick”. Investeringen är på 43 miljoner euro och finansieras genom lån från Swedbank och Danske Bank.

– Vi kommer att kunna gå från en max-kapacitet på 30 000–40 000 orderrader per dygn, till 100 000, och det behövs. Till Black Friday om 2 år ska den vara i full drift, berättar Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef på Lyko, stolt över att nu, äntligen kunna berätta om planerna.

Tom Thörnblom. Foto Lyko.

Den lösning man har idag förflyttar snabbt de begärda varorna till stationer där de olika varorna för förpackas till en gemensam order, en så kallad goods-to man-lösning. I den vidare automatiseringen av lagret väljer man att fortsätta med skyttlar, men en annan lösning och leverantör.: ”fast pick” av Vanderlande.

”Valet föll på Vanderlande eftersom de presenterade den sammantaget bästa lösningen avseende effektivitet, robusthet och pris. Lösningen kompletterar vår befintliga flexibla installation med en ännu högre automationsgrad, vilket förbättrar vår egen affär och möjligheten att tidigare välkomna fler logistikkunder från vårt leverantörsled” förklarar Anna Persson, Lykos logistikchef, valet av automation.

Vanderlande grundades 1949 i Holland och ägs sedan 2017 av Toyota Industries. Bolaget har 9 000 anställda globalt och omsatte 2,4 miljarder euro 2022, och levererar främst större systemlösningar för hantering av bagage, paket och post men är också stora inom automatiserade lagersystemlösningar.

– Vi lyssnade noga på vad Lykos projektteam behövde, och vi är glada över att de valde vår toppmoderna teknik för att hjälpa till att förverkliga sina expansionsplaner, kommenterar James Cotton, vd Warehouse Solutions Vanderlande, affären.

Lykos utbyggda lager i Vansbro. Foto Lyko.

Kompletterar befintlig lösning

Vanderlandes lösning är utformad för att komplettera den befintliga automationslösningen med höga krav för att klara höga flöden i alla segment, så som e-handelskunder, salonger och egna butiker. Den nya automationsutbyggnaden är optimerad för hantering av skönhetsartiklar och bidrar till en än effektivare hantering genom förbättrade inleveransflöden och ett helt automatiserat packmoment.

– Lösningen kommer innehålla många fler pack-maskiner idag, med många fler ”footprints” på kartongerna, vilket kommer minimera förpackningsmaterialet, säger Tom Thörnblom.

Lösningen inkluderar även en delvis robotiserad orderplockning och en mer granulär sortering vid utleverans vilket möjliggör kortade leveranstider och förenklar för transportörerna.

– I den nya automationen blir det bara automatisk packning, och vi investerar även i några plockrobotar från Righthandrobotics, som kommer att kunna plocka vissa produktflöden, men då å andra sidan dygnet runt. Dessutom blir sorteringen bättre och varorna kommer kunna skickas härifrån färdigsorterat.

Rickard Lyko, Lyko, Karel Hoogenboom, Sales Director Warehouse Solutions and Wilco van de Veerdonk, Director Benelux, Nordics and Central Europe at Vanderlande Industries. Foto Lyko.

Trygg med att automatisera

Om två år ska lösningen vara i full drift – till black friday i nov 2025 – och det är man säkra på att klara, baserat på tidigare erfarenheter. Strul vid andra företags lagerimplementeringar, som Dagabs, oroar inte.

– Vi har gjort det här förr och vet att det tar tid att implementera en automationslöning. Dessutom har vi tagit hem orkestreringen av ordrar och drift och har kontroll på alla vitala system och processer, därför känner vi oss bekväma med att vi kan genomföra detta i tid, säger Tom Thörnblom.

I avtalet med Vanderlande har Lyko option på att bygga en liknande lösning till i Europa. Idag är Lykos enda andra lager deras nyöppnade lagerhubb i Berlin.

– Det skulle kunna ske där, eller någon annanstans, det beror på hur våra olika marknader utvecklas, säger Tom Thörnblom.

För Lykos framtida tillväxt har det varit viktigt att få finansieringen av automationen på plats.

– Detta är en viktig pusselbit för att klara vår långsiktiga tillväxtplan och för att vi ska kunna ligga i framkant när det gäller både leverans- och kundupplevelse. Vi måste vara framsynta och fatta detta beslut nu, då dessa infrastrukturprojekt har långa ledtider, kommenterar Rickard Lyko, grundare och vd för Lyko.

Av Klara Eriksson