Lyko släpper in Postnord i värmen

I februari valde Lyko att avsluta leveranssamarbeten med transportörer som inte kunde lova fossilfri frakt. Beslutet innebar att man slutade erbjuda Postnord och Schenker som leveransalternativ. Nu har Postnord lyssnat på kunden och lagt till en fossilfri linehaul-lösning mellan Vansbro och transportörens paketterminal i Rosersberg.

– Det innebär att att strax under 50 procent av Sveriges hushåll nu kan få sin beställning från Lyko levererad med Postnord, säger Daniel Thyberg, ansvarig för transportörsrelationer hos Lyko.

Det var i februari som Lyko bestämde sig för att ta bort alla leveransalternativ som inte är garanterat fossilfria från lagret i Vansbro till kunderna i Sverige. Därigenom kunde e-handlaren som första e-handlare i Sverige utlova att leveransen sker fossilfritt. Initiativet innebar att e-handlaren, som säljer produkter inom skönhet och hårvård, plockade bort Postnord och Schenker som fraktalternativ – då de inte kunde lova fossilfri leverans i vissa områden.

– Vi vill visa att fossilfria leveranser i Sverige är möjligt här och nu. Vi är en stor e-handelsaktör och kan därigenom gå före, men sen är det här ingen tävling, inget VM i hållbarhet, utan vi hoppas att andra e-handlare hänger på och gör samma sak, sa Tom Thörnblom, Lykos kommunikations- och hållbarhetschef, när initiativet togs.

Tom Thörnblom. Foto Lyko.

Kvar fanns Budbee, Instabox – samt Early Bird och Citymail efter att de gjort ett arbete hemma på kammaren kring i vilka regioner de verkligen kunde utlova en fossilfri leverans – definierad som utförd med minst HVO 100 i tanken.

Styrt om miljöredovisningen

Men nu har även Postnord accepterat Lykos önskan om hur miljöarbetet ska redovisas och gjort vissa förändringar som gör ett nytt samarbete möjligt.

– Det första är någonstans att de lyssnade på hur vi ser på vårt upplägg kring fossilfri frakt: vi jobbar hellre med vissa fossilfria regioner än med att veta på totalen hur stor del av transporterna som utförs fossilfritt. Säkert också efter påtryckningar från andra e-handlare, berättar Daniel Thyberg på Lyko.

Daniel Thyberg. Foto Lyko.

Tidigare hämtades Postnordpaketen av en lastbil och gick till terminalen i Örebro, nu kommer de gå med en HVO-driven lastbil till Rosersberg i stället, och där kan paketflödet jacka in i Postnords nya “gröna korridorer” mellan storstadsregionerna, och levereras fossilfritt till lite under hälften av Sverige konsumenter.

Postnord har högt ställda klimatmål och ska bli helt fossilfria till 2030 – men man har tidigare bytt ut flottan och bränslen kontinuerligt när de tjänat ut, inte tidigare lyssnat på önskemål från kunder som vill se och kunna kommunicera hållbar frakt på ett annat sätt.

– För min del som fraktköpare handlar det om att trycka på och i slutändan nå alla konsumenter med fossilfri frakt. För Early Bird och Citymail som t ex kunnat redovisa regioner där de är fossilfria har det här varit en morot till att lägga till fler, säger Daniel Thyberg.

Lyko har enligt egna uppgifter, på egen hand en procent av de svenska paketflödena, och med initiativet har man också velat pusha andra e-handlare att driva på transportörerna att agera snabbare. Budbee och Instabox – som nu är ett bolag – har redan ställt om till fossilfria leveranser, och med de transportörerna når Lyko alla svenska konsumenter.

– Det handlar mer om att vissa kunder kan få lite längre att åka än tidigare, det är en avvägning vi har gjort, säger Daniel Thyberg.

Eldrift framöver

På sikt hoppas Lyko kunna få till elektrifierade linehaul-lösningar från Vansbro. Till för ett drygt år sedan hade man lösning där paketen samåkte med Instabox till Borlänge, men det samarbetet lades sedan ner.

– Vi väntar på laddinfrastukturen, den är ju finansierad nu men ännu inte på plats. Till Rosersberg blir det dock fortfarande väl långt med eldrift, det är ju närmare 30 mil.

Av Klara Eriksson