Maersk förvärvar B2C-företag i USA och Europa

Det globala logistikföretaget gör en satsning på business-to-consumer för att möta e-handelns växande behov. Först förvärvas amerikanska Visible Supply Chain Management (SCM), därefter planerar företaget att förvärva europeiska B2C Europe Holding B.V.

I takt med att e-handeln växer och konsumenternas handelsmönster förändras söker många av Maersks kunder stöd för sina försörjningskedjor inom business-to-consumer, B2C. Därför satsar nu logistikföretaget på att utöka sin kapacitet inom kärnområdena B2C Fulfillment och B2C Delivery i Europa, Nordamerika och Asien. De börjar med två förvärv i USA och Europa.

Det amerikanska Visible SCM använder ett geografiskt nätverk av fulfillmentcenter för att komma närmare kunderna och korta ner såväl transportsträckor som leveranstider. Nätverket kan leverera varor till 75 procent av den amerikanska befolkningen inom ett dygn och till 95 procent inom två dygn.

B2C Europe är baserat i Nederländerna och fokuserar på gränsöverskridande leveranser i hela Europa genom sin plattform som samlar ett nätverk av transportörer. Om förvärvet går igenom kan Maersk erbjuda kunder spårbara sista milen-leveranser i hela Europa genom en förenklad plattform.

– Förvärven kommer förse Maersk med en stark plattform för tillväxt i det snabbväxande området e-handel, där våra investeringar i digitalisering och integration kommer skapa betydande synergier och göra stor skillnad för kundernas förmåga att sälja effektivt genom flera kanaler, kommenterar Vincent Clerc, vd för Maersk Ocean & Logistics.