Det globala rederijättarna Maersk och Hapag-Lloyd har tecknat ett så kallat Gemini-samarbete, och inleder ett operativt samarbete där man delar på fartygsflottan från februari 2025. Samarbetet innebär att rederierna lämnar sina nuvarande THE- och M2-allianser i januari nästa år.
Rederijättarna Maersk och Hapag-Lloyd ska ingå ett nytt, långsiktigt operativt samarbete som kallas Gemini Cooperation. Det avslöjar rederierna idag i ett pressmeddelande.
Samarbetet inleds i februari 2025 och omfattar operativa resurser från bägge bolagen och en gemensam flotta på 290 fartyg med en kombinerad kapacitet på 3,4 miljoner containrar. Maersk kommer att stå för 60 procent av kapaciteten i nätverket medan Hapag-Lloyd står för 40 procent. Bolagen siktar på att nå en leveranssäkerhet på 90 procent när nätverket är fullt utbyggt.
I samband med att det nya samarbetet inleds kommer Hapag-Lloyd att lämna THE-rederialliansen (Hapag-Lloyd, HMM, ONE och Yang Ming) under slutet av januari 2025. Maersk och MSC meddelade redan i januari 2023 att deras 2M-allians skulle upphöra vid samma tidpunkt.
”Containerrederier samverkar ju i olika former av allianser i hög utsträckning. Konkurrenshämmande eller effektivitetsfrämjande kan diskuteras. Kanske utesluter inte det ena det andra.” kommenterar sjöfartsexperten Rikard Engström i ett inlägg på Linkedin.
Maersk och Hapag-Lloyd ligger på plats 2 och 5 på listan över världens största containerrederier, en lista som toppas av Maersks nuvarande M2-allianspartner MSC.
Av Hilda Hultén