Den danska rederi- och logistikjätten Maersk meddelar att förvärvet av det amerikanska logistikbolaget Pilot Freight Services är färdigt, vilket nästan fördubblar bolagets nätverk i USA. Det amerikanska företaget får det nya namnet Pilot – A Maersk Company.
I februari gick Maersk ut med avsikten att förvärva det amerikanska logistikbolaget, som är fokuserat på B2B och B2C. Förvärvet ska komplettera bolagets tidigare förvärv på området. Nu är förvärvet genomfört och logistikbolaget får det nya namnet Pilot – A Maersk Company.
Pilot driver ett anläggningsbaserat transportnätverk med 87 terminaler och knutpunkter genom vilka gods transporteras och distribueras till slutkunder. Företaget använder sig huvudsakligen av tredjepartsleverantörer av lastbilstransporter för både B2C och B2B. Genom förvärvet uppnås en större skala och kapacitet. T ex kommer Maersk nu kunna erbjuda 150 anläggningar i USA, inklusive distributionscenter, knutpunkter och terminaler.
– Våra kunder vänder sig till oss för att accelerera deras försörjningskedjor, eliminera överlämningar och fortsatt förbättra deras end-to-end omnikanals-affärsmodell för att nå sina finansiella tillväxtmål. Pilots expertis och existerande infrastruktur gör det möjligt för oss att nå dessa mål genom att skapa mer flexibla, smidiga försörjningskedjor för att serva kunderna så som de vill bli servade, kommenterar Narin Phol, Nordamerikachef för Maersk.