Speditören First Row Shipping & Logistics ligger bakom den nya tåglinjen som börjar rulla mellan Umeå hamn och Göteborgs hamn nu i maj. Linjen ska framför allt möta efterfrågan på containerfrakt för områdets exportindustri. Linjen kommer initialt trafikera Umeå hamn en gång i veckan.
För drygt ett år sen etablerade First Row Shipping & Logistics en ny tåglinje mellan Göteborg och Piteå, som utökades redan i december. Nu fortsätter de satsningen på att möjliggöra järnvägstransporter från norra Sverige med en helt ny tåglinje mellan Umeå hamn och Göteborg. Den nya linjen börjar med en ankomst och en avgång per vecka, med planer på att utöka under året.
– Det är fantastiskt kul att nu även kunna erbjuda näringslivet i Umeå med omnejd en ny intermodal och hållbar logistiklösning. Vi tror starkt på framtiden och möjligheterna att kunna erbjuda ett större antal avgångar framöver, kommenterar Nikolas Rowland, ägare och vd för First Row Shipping & Logistics.
Godset som kommer skeppas är primärt volymer för exportindustrin i området, med en del import. Hanteringen i Umeå hamn sker vid den nya intermodala järnvägsterminalen och sköts av Kvarken Ports, som ansvarar för driften i hamnen. Terminalen är 32 000 kvm stor.
– Vi är både stolta och glada att vi nu kan erbjuda marknaden en intermodal lösning i hjärtat av Umeå hamn. Genom vår nya terminal stärker vi vårt erbjudande med fokus på effektivitet och därmed hållbarhet, kommenterar Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef hos Kvarken Ports.
Med den nya järnvägsförbindelsen kan utsläppen på sträckan minska med ca 85 procent, jämfört med de lastbilar som normalt transporterar godset. Samtidigt blir ledtiderna snabbare.
Av Emanuel Lehtonen

