Speditören First Row Shipping & Logistics startar en ny järnvägspendel mellan Piteå och Göteborgs hamn, tågoperatör är CFL Cargo Sverige. Det är skogsindustrins asiatiska flöden som nu förs över från mindre feederfartyg till järnväg.
”87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir resultatet när ytterligare delar av den norrländska skogsindustrin nu väljer att ta sina produkter ut i världen via Göteborgs hamn och dess järnvägsnätverk” skriver Göteborgs hamn i ett pressmeddelande.
– Miljövinsten är påtaglig och oerhört viktig. Samtidigt ges tillgång till hamnens breda linjenät med täta avgångar. Tillförlitligheten ökar också då tillgången på tomcontainers är bra i Göteborgs hamn. Vi ser också att andra pendlar till och från Göteborgs hamn fungerar mycket bra, vilket även det ger en trygghet, kommenterar Nikolas Rowland, vd på speditionsbolaget First Row Shipping & Logistics AB som ligger bakom den nya lösningen.
72 containers med skogsprodukter
Den nya järnvägspendeln sattes i trafik under den gångna helgen, och kommer att ankomma i hamnen varje vecka framöver. Det 500 meter långa tåget kommer lastat med 72 containers (TEU*) skogsprodukter från Piteå, primärt avsedda för de asiatiska marknaderna.
På årsbasis rör det sig om över 3 500 TEU skogsprodukter som tidigare skeppats från Piteå genom Östersjön på mindre feeder-fartyg för omlastning i centraleuropeiska hamnar.
CFL Cargo operatör
Tågoperatören för den nya pendeln är CFL Cargo Sverige som opererar flera av de 25 järnvägspendlar som knyter ihop Göteborgs hamn med övriga Skandinavien.
– Göteborgs hamn är en stor destination för oss sedan många år och det är jätteroligt att nu kunna utöka med ytterligare ny och långväga trafik, kommenterar Mikael Nyman, Senior Sales Manager på CFL Cargo Sverige.
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på containerterminalen i Göteborgs hamn som driftas av APM Terminals. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.