Restauranggrossisten Martin & Servera implementerar Pindelivers transportledningssystem i hela verksamheten. Plattformen ska leda till bättre kundkommunikation och överblick av verksamheten.
Efter flera år med piloter och utveckling implementerar nu Martin & Servera Pindelivers leveransplattform i full skala. Transportledningssystemet erbjuder användaren funktioner som ruttoptimering, ökad spårbarhet och möjlighet till uppföljning inom samma plattform.
För restauranggrossisten skapar implementeringen av leveransplattformen vinster för såväl företagets egen personal som för kunderna. Nu kan både de och kunderna digitalt följa sina ordrar i realtid, samtidigt kan chaufförerna registrera returer under pågående leverans. Grossisten får också en bättre överblick och kan använda statistiken för att utveckla verksamheten.
– Genom att digitalisera leveransprocesserna kommer vi att kunna samla in väldigt mycket data som vi kan använda för att utveckla verksamheten. Med Pindeliver får vi reda på alltifrån hur många ordrar som har levererats till hur många mil våra lastbilar har kört och då kan vi exempelvis beräkna hur mycket koldioxid som har släppts ut under respektive leverans på ett mycket mer korrekt sätt, kommenterar Magnus Schultz, strategi- och utvecklingschef på Martin & Servera.
Sedan Pindeliver grundades i Göteborg 2012 har företagets erbjudande utvecklats från att digitalisera processen kring last mile-logistik till dagens transportledningssystem som ger kontroll över hela leveranskedjan. Samarbetet med Martin & Servera ses som en milstolpe.
– Det är väldigt roligt att Martin & Servera valde oss och ett kvitto på hur bra vår produkt är. Vi är stolta över att kunna erbjuda en plattform som effektiviserar deras verksamhet och bidrar till att göra branschen mer hållbar. Det ska bli väldigt spännande att fortsätta arbeta nära Martin & Servera och vara med på deras utvecklingsresa framöver, kommenterar Patrik Thelandersson, vd för Pindeliver.