Varje år i november har Einride ett event då man presenterar tech-aktörens senaste innovationer inom sina områden elektrifiering och autonomi. I år berättade företaget om sin plan att bygga globala transportnätverk och nav för massladdning. Dessutom berättade man om EU-projektet MODI, genom vilket gods ska transporteras autonomt hela vägen från Rotterdam till Oslo.
Transporttech-företaget Einride presenterade igår sina senaste produktnyheter – inklusive massladdning, nya autonoma fordon och utökade tillämpningsområden för mjukvaruplattformen Einride Saga. Det globalt streamade eventet visualiserade också Einrides ekosystem för frakt genom fyra så kallade grids.
– Att stöpa om transportindustrin innebär att tänka om hela ekosystemet, vilket har varit idén med Einride sedan dag ett. Idag berättade vi inte bara om tillväxt och innovation utan visade också hur andra kan använda våra insikter och ekosystem i sina leveranskedjor, sa Robert Falck, grundare och vd för Einride, på eventet.
Nya transportlösningar
Under eventet presenterade Einride en rad nyheter på hårdvarusidan, bland annat nya nav med laddstationer, som möjliggör enkel och pålitlig laddning av elektriska lastbilar.
De första installationerna kommer att ske i södra och mellersta Sverige och nära hamnen i Los Angeles under 2023. Den amerikanska stationen kommer initialt att serva Maersks flotta av Einride-lastbilar men i framtiden också vara tillgänglig för andra flottor, med en laddningskapacitet på upp till 200 fordon.
Bolaget presenterade också nästa modell av Einrides autonoma och elektriska fordon, Gen 2 Rigid Large. De nya fordonen har större lastutrymmen, uppdaterade optiska sensorer och bättre mörkerseende, och kommer att börja rullas ut under nästa år.
Öppnar upp Einride Saga
Einride Saga, den intelligenta mobilitetsplattformen, görs nu tillgänglig för fler transportaktörer, även de som inte använder Einrides lastbilar. “Med Saga kan användare generera och se KPI:er, registrera och spåra framsteg mot utsläppsmål och få operativa insikter för frakt”, skriver Einride.
– Som branschledande inom elektrisk transport har vi den unika fördelen att kunna göra elektriska lösningar mer tillgängliga. Övergången till elektrisk frakt är avgörande för hela industrin och måste göras enkel och effektiv, vilket är möjligt idag tack vare Einride Saga som gör våra grids smartare och mer hållbara, kommenterar Linnéa Kornehed Falck, CMO, vice vd och grundare av Einride.
Banbrytande norskt EU-projekt
Dessutom berättade Einride om sitt deltagande i projektet MODI, finansierat av EUs forskningsprogram Horizon Europe med 23 miljoner euro, koordinerat av ITS Norge. Totalt har projektet en budget på 28 miljoner euro. Målet med projektet är att möjliggöra autonom tung transport hela vägen från Rotterdam till Moss i Norge, inom tre år, genom att ta tag i frågor kring standardiseringar, harmonisering av regelverk, användarkrav och fysisk och digital infrastruktur.
Einride kommer att fungera som den ledande autonoma partnern under det 42 månader långa projektet. En central del av projektet är att för första gången någonsin köra en autonom lastbil över landsgränser, då Einrides elektriska och autonoma fordon kommer att köra längs E6:an mellan Göteborg och Oslo. Mellan Moss och Svinesund i Norge ska autonom transport utan säkerhetschaufför testas, enligt norska tiding Moderne Transports rapportering.
Tillkännagivandet av MODI-projektet är en del av Einrides expansion in i Norge, där Postnord kommer att fungera som en viktig partner. Postnord ska tillsammans med Einride driva den största elfraktsflottan i Norge, som ska trafikera rutter i Osloregionen under 2023.