I mitten av mars byter mat-e-handlaren Mathem pappkassar mot papplådor i sina leveranser – ett viktigt steg mot att införa norska Odas logistikupplägg även i den svenska verksamheten. Samtidigt görs prissänkningar på 500 varor, med målet att bli Sveriges billigaste online-matbutik
I mitten av mars planerar Mathem flera prissänkningar, ett led i samgåendet med norska Oda som tillkännagavs i november. Samgåendet innebär att Mathems hela logistikupplägg byggs om enligt Odas modell, vilket ennligt bolagen ska effektivisera Mathems verksamhet och möjliggöra sänkta priser. Inledningsvis sänks priset på 500 varor för att matcha prisledaren på marknaden. Efter hand kommer ytterligare prissänkningar att göras med målet att Mathem ska bli den billigaste matbutiken online.
– Mathems nya prisstrategi innebär att vi nu pressar priserna rejält och på så vis tar stora steg mot att bli billigast på onlinemarknaden, kommenterar Johan Lagercrantz, Co-Managing Director på Mathem.
Som en del av effektiviseringen görs ett skifte till att leverera i papplådor istället för i papperskassar.
– Leveranser i pappkartonger gör både hanteringen och leveranserna effektiva: vi slipper transportera plastlådor fram och tillbaka och får plats med mer ordrar på varje bil, sa André Knüppel, tidigare COO på Oda och numera Co-Managing Director på Mathem, i en intervju med Dagens Logistik i höstas.
– Vi planerar att byta ut alla system, ändra lagerlayouten, införa kartongleveranser och bygga om Mathems fordon. Det är en stor förändringsresa som ska göras, men potentialen är enorm: Målet är att Mathem ska vara lönsamt 2025, fortsätter Knüppel.
Även förändringar i Mathems digitala tjänster görs. Bl a införs en förbättrad sökfunktion, en uppdaterad recepttjänst samt en mer träffsäker rekommendationstjänst baserad på kundernas tidigare köp. Bolaget inför också förändringar i leveransavgifter.
Av Hilda Hultén