Svenska e-handlaren Matsmart, som tar hand om livsmedelsaktörers överskott och säljer det till konsumenter online, expanderar nu till Storbritannien. Idag lanseras den brittiska sajten.
Idag lanserar Matsmart, e-handeln som säljer hållbar och billig mat och konsumentprodukter, på sin femte marknad: Storbritannien. Lanseringen sker under namnet Motatos, som bolaget heter utanför Sverige och Finland. Det brittiska teamet leds av Christabel Biella, som bland annat jobbat för e-handlare som Swoon Farmdrop och House of Fraser.
– Brittiska konsumenter är väldigt engagerade i hållbarhetsfrågor – och idag behöver de, mer än någonsin, enkla och prisvärda sätt att handla hållbart utan att det blir dyrare. Därför känns det väldigt spännande att jobba för Motatos. Det känns också inspirerande att det här är ett koncept som blivit väldigt framgångsrikt i andra europeiska länder. Nu börjar en väldigt spännande resa med att få in mer cirkularitet i den brittiska livsmedelsbranschen – med lägre klimatavtryck och bättre priser som följd, kommenterar Christabel Biella.

Lager utanför London
Inför lanseringen har en rad samarbeten etablerats med brittiska livsmedelsproducenter och fyllt på lagret utanför London med välkända varumärken, som Heinz, Kellogg’s och Walkers. Erbjudandet på den brittiska marknaden är mat och konsumentprodukter med upp till 60 procent rabatt, jämfört med fysiska matbutiker. I spåren av stigande inflation och ökande priser – i Storbritannien pratar man om “cost of living crisis” – har gensvaret från brittiska konsumenter hittills varit starkt positivt.
– Vi mjukstartade i mitten på förra veckan och har fått helt otroligt bra respons från brittiska konsumenter så här långt. Därför är jag väldigt glad att vi redan från start har ett mycket starkt team på plats, med Christabel i spetsen. Nu ska vi jobba tillsammans för att växa bolaget och hjälpa den brittiska livsmedelssektorn att lösa klimatutmaningarna kopplade till svinn, kommenterar Karl Andersson, vd och grundare för Matsmart.
Matförluster och -svinn är globalt ansvariga för 10 procent av världens samlade växthusgasutsläpp och enligt brittiska regeringen uppgår landets årliga matsvinn till 9,5 miljoner ton.
– Jag kan inte nog betona hur laddade vi är inför öppnandet på vår femte marknad. Marknadspotentialen är enorm och timingen kunde inte vara bättre – vår affär är mer relevant än någonsin, avslutar Karl Andersson.
Matsmart, som även växer starkt i Norden, öppnade sitt nya centrallager för den nordiska marknaden i mars 2022: ett automatiserat lager på 20 000 kvm, som fördubblar e-handlarens kapacitet och upp till tredubblade effektiviteten i plocket.