Mitsubishi lägger ned trucktillverkningen i Mölnlycke

Trucktillverkaren Mitsubishi Logisnext Europe planerar att lägga ned sin produktionsanläggning i Mölnlycke, Sverige. 250 personer berörs av beslutet i den gamla Atlet-fabriken. Produktionen planeras läggas ned helt till slutet av 2024, och delvis flyttas till Finland.

Mitsubishi Logistnext Europe planerar att lägga ned sin tillverkningsanläggning i Mölnlycke utanför Göteborg, meddelar bolaget i ett pressmeddelande. Fabriken i Mölnlycke har tillverkning, utveckling och utbildningslokaler och är bolagets största tillverkningsenhet i Europa med en kapacitet på ca 16 000 enheter per år, och har i dagsläget ca 300 anställda, varav 250 berörs av nedläggningsbeslutet.

Idag har MLE tillverkning i Sverige, Finland och Spanien, och planen är att centralisera produktionen till Finland. Produktionsverksamheten i Sverige beräknas vara i drift till slutet av december 2024, med en start för nedtrappning av produktionslinjer i början av 2024.

– Företaget behöver se över produktionskostnaderna och har beslutat att det är Sverige som ska avveckla produktionen, och den ska förflyttas till Finland, säger Martin Björkroth, vd för MLE i Sverige, till GöteborgsPosten.

Bolaget skriver att planen på att avveckla produktionen i Mölnlycke är ett “strategiskt initiativ för att rationalisera koncernens produktionsinfrastruktur och stödja koncernens långsiktiga konkurrenskraft som en ledande leverantör i branschen”.

Cirka 50–60 tjänstemän uppges bli kvar inom företaget Mitsubishi Logisnext Europe i Mölnlycke. Försäljning och service på den svenska markanden hanteras av Logisnext Sweden AB, och den verksamheten berörs inte av nedläggningen.

Anrik trucktillverkning i graven

Trucktillverkningen i Mölnlycke har anor ända bak till 1950-talet när ingenjören Knut Jacobsson startade företaget Elitmaskiner, som 1958 började tillverka truckar under varumärket Atlet. 2007 köptes Atlet av Nissan Forklifts och 2013 byttes varumärket Atlet ut mot Unicarriers, som bildades genom en sammanslagning av Nissans och Hitachis truckverksamheter.

2016 köptes i sin tur Unicarriers av Mitsubishi Forklift Trucks, som genom köpet blev den tredje största trucktullverkaren i världen, och 2020 bytte det svenska bolaget namn till Logisnext Sweden AB. Under 2022 bytte bolaget varumärke på sina truckar från Unicarriers till Mitsubishi.

Mitsubishi Logisnext Europe (MLE) är en del av det japanska Mitsubishi Logisnext Co. Ltd, och den europeiska verksamheten har huvudkontor i Almere, Nederländerna och dotterbolag i 9 länder. Bolaget säljer gaffeltruckar, lagertruckar, automatiserade styrda fordon (AGV), ställningar, och systemlösningar i Europa, Mellanöstern och Afrika.  

Av Hilda Hultén