Förra hösten gick TT-Lines ropax-färja Marco Polo på grund utanför Blekinges kust, vilket ledde till att ca 150 ton bunkerolja läckte ut. Enligt en undersökning från IVL Svenska Miljöinstitutet är gifthalten i områdets blåmusslor så höga att den sannolikt orsakar fysiologiska effekter. Med ett skrubberförbud kunde effekterna varit mildare.
Den 22 oktober i fjol gick TT-Lines ropax-färja Marco Polo på grund i Pukaviksbukten i Blekinge på grund av dåligt väder. Efter grundstötningen och flera komplikationer till följd av vädret läckte fartyget ut totalt ca 150 ton bunkerolja som förorenade en lång kuststräcka. Saneringsarbetet har varit omfattande och pågår fortfarande.
IVL Svenska Miljöinstitutet har genomfört en miljöundersökning på uppdrag av länsstyrelsen i Blekinge. Undersökningen visar att oljespillet har orsakat förorening i hela området. Gifthalten i blåmusslorna är så hög att den sannolikt orsakar fysiologiska effekter hos musslorna. Djur som äter musslorna kan också påverkas.
– Trots intensiv sanering finner vi att halterna av giftiga PAH:er i musslor kraftigt överskrider ekotoxikologiska gränsvärden. Halterna är även förhöjda i vattnet på alla platser där vi tagit prover och mycket höga i sedimentprover på en av de undersökta platserna, kommenterar Maria Granberg, marin ekotoxikolog vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
Skrubberförbud
I somras gick regeringen ut med att de vill förbjuda utsläpp från skrubbrar, som tvättar rökgaser på fartyg genom att duscha dem med havsvatten. Men enligt IVL flyttar det bara föroreningarna från luften till vattnet när skrubbervattnet släpps ut igen. Marco Polo var försett med skrubber och drevs med traditionell tjockolja. Med ett skrubberförbud på plats hade också den farliga tjockoljan som läckte ut varit förbjuden, vilket hade minskat miljöpåverkan.