Newbody anlitar Early Bird för hemleveranser

Vårens pandemi har ökat efterfrågan på hemleveranser, något Newbody känt av. Nu skriver de avtal med Early Bird, som ska leverera Newbody Familys kryddor och kläder hem till dörren. “Målet är att förenkla processen för både föreningar som säljer våra produkter och för slutkunderna” säger Newbodys logistikchef Erik Claesson.

Newbodys affärsmodell bygger på att låta föreningar och skolklasser sälja deras produkter, och tjäna pengar till resor eller aktiviteter. Från lagret i Sisjön utanför Göteborg skickas det mesta ut på pall. Historiskt har Newbodys försäljning främst skett genom dörrknackning, och leveranserna har barn och föräldrar själva fått sköta. Men de senaste åren har Newbody satsat stort på att digitalisera processen. Nu kan en förening istället ha en egen webshop hos Newbody, och kunderna kan välja att få sina varor hemskickade direkt.

– Vi har gått mot en mer digitaliserad försäljning, och där är direktleveranser en viktig del i att underlätta försäljningen och göra leveransen smidigare för slutkunderna. 

Efterfrågan på direktleveranser är något som ökat successivt, men som fick en rejäl skjuts genom Corona.

– Innan dess låg vi på en andel på ca 4 procent, men nu har den siffran stigit till drygt 10 procent direktleveranser, berättar Erik Claesson. 

– Under corona har direktleveranserna ökat från 4 till drygt 10 procent, berättar Erik Claesson. Foto Hilda Hultén

Anlitar Earlybird för hemleverans

Newbody har nu nått en kritisk massa för att skriva avtal med en hemleveransaktör, och MTDs pakettjänst Early Bird, som ägs av MTD och levererar paket hem med morgontidningsdistributionen.

– Vi har haft ögonen på Early Bird länge och gillat deras modell. De har en tjänst som fungerar för oss som relativt liten aktör, här och nu – till skillnad från de stora drakarna, som ständigt presenterar nya spännande innovationer inom leveranser som låter fantastiska, men som sedan visar sig att de inte hålla hela vägen.

Early Bird täcker 95 procent av Sveriges hushåll, och för Newbody blir tjänsten i princip heltäckande. 

– Deras täckningsgrad räcker för oss med de kunder vi har. 

Utmanande pakethantering

Newbodys lager i Sisjön är i stort sett manuellt, men med automatiserat zonplock från TGW. Att hantera de växande direktflödena innebär en utmaning. 

– Vi har en plocklina som är anpassad för det “gamla” sättet, att packa större ordrar till pall eller låda, med kanske 10–15 orderrader per beställning. Nu går vi mot att skicka alltfler småpaket med 1–2 orderrader per beställning. Det blir fler försändelser, och kräver högre effektivitet i den plockdelen, med pack, sortering och utleverans.

Newbodys lager i Sisjön är i stort sett manuellt, men med automatiserat zonplock. Foto: Sofia Sabel

Totalt räknar Newbody med att skicka omkring 50 000 paket per år med direktleverans. Trots att det blir mer jobb på lagret i Sisjön, så tror Erik Claesson att digital försäljning är framtiden. 

– Vi måste göra det så enkelt och smidigt som möjligt att sälja våra produkter, det här tar bort led i leveransdelen av kedjan och innebär att de föreningar och skolklasser som säljer behöver göra så lite jobb som möjligt. 

Att få kunderna att välja hemleverans tror han blir den största utmaningen. 

– Våra kunder generellt är inte så vana e-handlare, många känner inte till vad Early Bird är eller innebär. Där har vi en utmaning i hur vi ska promota alternativet i checkouten, så att kunderna vågar prova. 

För Newbody är frakten i de flesta fall billigare om kunden väljer hemleverans, vilket är ytterligare en morot att få kunderna att välja det alternativet. 

– Men det är inte det som är drivkraften för oss, det är att förenkla för kunderna. 

Av Hilda Hultén