I början på hösten går den nya Svanen-märkningen av e-handelsfrakt live, och Nshift meddelar nu att man inkluderar den i sitt transportörsbibliotek, där certifierade transportörerna blir enkelt sökbara.
95 procent av de nordiska konsumenterna känner till Svanenmärkningen och 64 procent av de konsumenter som känner till den letar efter Svanenmärkningen när de väljer produkter, enligt organisationen bakom – Nordisk miljömärkning.
Nu meddelar Nshift att man kommer att inkludera nordiska miljömärket Svanen för e-handelsleveranser. Som ett resultat av implementeringen kommer Nshift att tydligt lyfta fram Svanenmärkta transporttjänster i produkterna Checkout, Ship och Track.
– Hållbarhet gör verklig skillnad för detaljhandlare. När det gäller var och hur konsumenter handlar förväntar de sig att kunna göra ett val som är bättre för miljön, och om de inte kan få det finns det risk att de väljer en annan e-handelsbutik. Vi arbetar med Svanen för att göra det enklare för återförsäljare att bygga in miljöansvariga alternativ i sina strategier för leveranshantering, kommenterar Sean Sherwin-Smith, Product Director Post-purchase på Nshift.
En Svanenmärkt e-handelstransport:
- Minskar energianvändningen i transportnätverket.
- Minskar klimatpåverkan och stimulerar fossilfria hemleveranser.
- Innebär en god nivå på befintlig fordonsflotta samt att mer hållbara fordon såsom el, vätgas och biogasfordon väljs vid nyinköp.
- Innebär stegvis ökade krav på förnybar energi i hela transportnätverket.
- Främjar bättre arbetsvillkor i linje med nationell arbetsrättslig standard.
- Bidrar till mindre skrymmande förpackningar.