NTEX ställer om till fossilfria transporter – köper ellastbil från Volvo

NTEX, ett av Sveriges största privatägda transport- och logistikbolag, investera i fossilfria fordon. Först ut är en helt eldriven lastbil från Volvo Lastvagnar som kommer användas för distribution i Göteborgsregionen. Satsningen beräknas minska koldioxidutsläppen under körning med omkring 19,6 ton per år.

Under onsdagen mottog NTEX bolagets första eldrivna lastbil, en Volvo FL Electric från Volvo Lastbilars elfordonsprogram. Lastbilen är en av de första privatägda av sitt slag i Västsverige. Thomas Ström, vd för NTEX, chauffören Krister Skogbäck och NTEX inrikes vd Anette Yngvesson deltog vid överlämnandet.

Thomas Ström, vd på NTEX tar stolt emot nycklarna till bolagets första ellastbil.
Foto Johan Westerlind.

– Jag vet att det varit stor efterfrågan på dessa fordon och vi på NTEX är väldigt glada att kunna göra denna investering. Ellastbilen är en viktig del i vårt miljöengagemang. Målet är att vi ska använda fossilfria fordon så snart som möjligt och eldrift är ett av flera intressanta alternativ, kommenterar Thomas Ström, grundare och vd för NTEX.

Företaget är ett av Sveriges största privatägda transportföretag och de arbetar för att minska sin miljöpåverkan bland annat genom att använda mer klimatsmarta drivmedel. Bolagets lastbilar körs sedan ett antal år med HVO-diesel och man tittar även på alternativ som vätgas och elektrifiering. Med det nya köpet ersätts ett av bolagets befintliga fordon som transporterar gods i och runt Göteborg.

– Vi är mycket glada och stolta över att även NTEX väljer vår helelektriska lastbil. Volvo FL Electric, som ersätter dagens dieseldrivna lastbil, minskar utsläppen till noll från avgasröret och ger en avsevärt lägre bullernivå. Det innebär positiva effekter inte bara för föraren, utan för alla som rör sig i stadsmiljön där lastbilen transporterar sitt gods, kommenterar Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.

Ellastbilen är specificerad utifrån företagets behov för det tänkta transportuppdraget och batterikapaciteten anpassad utefter det, för att kunna säkra att lastkapaciteten blir så hög som möjligt. Ellastbilen är idealisk för den tänkta uppgiften som omfattar körningar på runt 120 km per dag. Fordonet kommer att laddas nattetid vid den nybyggda laddstationen på en av NTEX terminaler på Hisingen.