Dooris lanseras i Sverige – ny tjänst för paketleverans med morgontidningen

Dooris – den nya morgontidiga leveranstjänst, som Bonnier och Schibsted tidigare flaggat för – lanserades idag. Schibsteds och Bonniers JV leveransbolaget Dooris kommer samarbeta med norska motsvarigheten till MTD: Helthjem, om teknik, kunder och marknader.

Helthjem – morgontidig leverans hem med morgontidningen – är Norges svar på MTD och deras e-handelstjänst Early Bird, som majoritetsägs av Schibsted, men även har lokala tidiningsdistributionsblag som delägare.

– Vi har ungefär 10 – 15 procent marknadsandel av hemleveransmarknaden i Norge, berättar Mattias Sturesson, chef för Helthjems hemleveranstjänst, när Dagens Logistik träffar honom på D-Congress.

Mattais Sturesson. Foto Klara Eriksson.

I dag lanserar Bonniers och Schibsted ett gemensamt bolag för morgontidig hemleverans av e-handelspaket – under namnet Dooris.

– Dooris kommer använda sig av samma IT-plattform som oss, och startar med en norsk e-handlare som kund, inom kosmetik, säger Mattias Sturesson.

Tanken med lanseringen är att svenska kunder ska testa Dooris hemleveranstjänst i Sverige, men också på sikt kunna kombinera att nå en stor del av de norska kunderna, och de svenska.

– I Norge erbjuder Heltjem hemleverenser och vi har också byggt upp ett eget ombudsnätverk som fallback, med 1000 ombud, säger Mattais Sturesson.

Niklas Hydén, vd för Dooris. Foto Juliana Wiklund

– Här på D-Congress vill vi visa upp oss för de svenska nätbutikerna, och visa på att vi är “bäst i Norge”.

Under hösten börjar det intensiva arbetet för Dooris med att få fler av Sveriges e-handlare att ansluta till tjänsten.

– Det är fantastiskt att äntligen kunna lansera Dooris. Senaste månaderna har varit väldigt intensiva, men nu har vi ett nytt spännande varumärke och en väl fungerande tjänst uppe. Dessutom har dialogen med kunder börjat ta fart och flera stora bolag har visat intresse för tjänsten, kommenterar Niklas Hydén, vd för Dooris, tidigare Sweship, i ett pressmeddelande.

– Vi ser nu i skarpt läge att tjänsten fungerar fullt ut, vilket känns väldigt bra. E-handlarna ger också ett positivt gensvar och målet är att vara bra igång runt årsskiftet, för att sedan skala upp under nästa år, kommenterar Niklas Hydén.

På sikt ska bolaget skapa flera tjänster och produkter, som var och en på sitt sätt kommer tillgodose både e-handlarnas och slutkonsumenternas behov av smarta och hållbara distributionslösningar.

– Vi ser många möjligheter att utveckla koncept och dra nytta av den starka kompetens och det unika distributionsnätverk som finns hos både Schibsted och Bonnier News.

Av Klara Eriksson