Mediejättarnas nya paketleveranstjänst redo för lansering

Sweship är Bonnier News och Schibsteds gemensamma bolag för distributionslösningar inom e-handel, som grundades i våras. Nu är leveranstjänsten på väg mot lansering:

– Plattformen testkörs sedan ett par veckor, tanken är att tjänsten ska lanseras nu under hösten, säger Niklas Hydén, vd för bolaget.

Mediehusen har de senaste åren satsat på att rädda sin affär och sina befintliga distributionslösningar för den sinande volymen fysiska tidningar. Kvälls- och morgontidningsdistribution till butikerna har slagits samman och olika e-handelsleveranstjänster har lanserats.

Ett exempel är Early Bird, som är MTDs paketleveranstjänst, där bland annat Apotea är en stor kund.  MTD är ett nätverk av morgontidiga distributörer i hela Sverige som bl a delägs av Bonnier.  Ett annat exempel är leveranstjänsten Premo, som ägs av Pressens Morgontjänst som levererar tidningar och paket i Storstockholm, och som samägs av Schibsted och Bonnier.

Bonnier och Schibsted menar allvar med den här satsningen

– Early Bird och Premo är säljbolag för distributörernas e-handelstjänster. Det här är något liknande men blir ett mer renodlat last mile-bolag, som utnyttjar den infrastruktur och de distributionskanaler som redan finns, fast med en utvecklad teknisk plattform som ska resultera i en bättre upplevelse för konsumenten i slutändan, säger Niklas Hydén.

Han anslöt till Sweship som vd i mitten av april, och lämnade därmed jobbet som operativ chef på Adlibris. Han har tidigare bakgrund inom affärsutveckling på Bonnier och som senior manager på Accenture, och leder det 15 personer starka team som jobbar med att utveckla tjänsten. Hittills har fokus legat på att utveckla en bra kundresa, teknikplattform och att handla upp logistiksystem. 

– Vi är fem personer anställda idag och kommer vara omkring tio vid årsskiftet. Vi har även andra resurser med från Bonnier och Schibstedt i utvecklingen.

Tjänsten lanserad – men namnet hemligt

– Testerna har i princip gått sömlöst, jag hade förväntat mig mer tekniskt strul, berättar Niklas Hydén. Foto Sweship

Sweship startades i våras och ägs gemensamt av mediejättarna Bonnier News och Schibsted. Tanken med bolaget är att bygga upp en ny distributionslösning inom paketleveranser “hela vägen hem” för den växande e-handeln.

– Leveransen är fortfarande en av de största “pain pointsen” som e-handelskunder har. Morgontidig hemleverans är ett väldigt bekvämt leveranssätt som varken e-handlare eller slutkunder riktigt insett det fulla värdet i ännu. Vi ser att det finns plats på marknaden för en ännu bättre tjänst, med en vassare kundresa än de alternativ som finns idag erbjuder, säger Niklas Hydén.

Nu är plattformen i princip klar, och testas tillsammans med Premo i Stockholm sedan två veckor, med en mindre e-handelskund. Det är hittills små volymer, men har enligt Niklas Hydén gått över förväntan.

Leveransen är fortfarande en av de största “pain pointsen” som e-handelskunder har.

– Det har i princip gått sömlöst, jag hade förväntat mig mer tekniskt strul faktiskt.

Namnet på den nya leveranstjänsten kommer inte att bli Sweship som man först tänkt, men vad tjänsten ska heta kan Niklas Hydén ännu inte avslöja.

– Förhoppningsvis ska vi börja lanseringen av tjänsten inom någon månad och därefter successivt rulla ut tjänsten och vara bra igång efter årsskiftet. Det blir nog ett bra läge då för e-handlare att eventuellt se över sina leveransalternativ, efter en intensiv julhandelsperiod.

Enligt Niklas Hydén är Sweship en stor, strategisk satsning för mediejättarna, och en naturlig sådan:

– Det här innebär en ganska stor initial investering och kommer självklart inte att bli lönsamt år ett, men tanken är att bygga upp ett stort värde över tid. Det finns en enorm potential att utöka volymerna inom paketleveranser och förutom att infrastrukturen och distributionslösningen finns på plats har de här bolagen en stor befintlig kundbas och starka egna marknadsföringskanaler. Bonnier och Schibsted menar allvar med den här satsningen. 

Av Hilda Hultén