Ny kanal ska göra Turkiet till en logistiksupermakt

Den 26 juni inleddes bygget av den första bron över Istanbulkanalen: en 45 kilometer lång, 25 meter djup och upp till en kilometer bred kanal som Turkiet planerar att bygga mellan Svarta havet och Marmarasjön och Medelhavet. Enligt landets regering ska kanalen göra Turkiet till en ledande logistikmakt och en storspelare inom global sjöfart.

Istanbulkanalen är en ny kanal genom Östra Thrakien i Turkiet från Marmarasjön till Svarta havet, som den turkiska regeringen med president Erdogan i spetsen lanserade 2011. Istanbulkanalen planeras bli en 45 kilometer lång, 25 meter djup och upp till en kilometer bred kanal från Küçükçekmece-sjön i söder via Sazlıderedammen, som idag är en dricksvattenreservoar, till Svarta havet i norr. 

Istanbulkanalen är en 45 kilometer lång kanal som planeras byggas väster om Istanbulsundet, en av världens mest trafikerade sjöfartsrutter.

Kanalen ska enligt Turkiet avlasta dagens hårt trafikerade vattenvägar mellan Svarta havet och Medelhavet som finns idag; Istanbulsundet (Bosporen) och Dardanellerna, som också lyder under internationella frihandelsavtal.

– Sjöfarten har ökat med 72 procent i Bosporen sedan 2005, säger Mustafa Ilicali transportprofessor och tidigare parlamentariker till Al Jazeera.

Kostnad: 15 miljarder dollar

Kanalbygget innefattar även bygget av nya hamnar, broar, bostadsområden och konstgjorda sjöar, och beräknas enligt Turkiets president Erdogan ta sex år att slutföra. Kostnaden för kanalbygget beräknas landa på 15 miljarder dollar.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan talar vid invignings ceremonin för bygget av Sazliderebron över den nya Istanbulkanalen. Foto: Presidentens pressavdelning

– Det här projektet kommer att forma världsekonomin och handeln. Med kanalen kommer Turkiet bli en av världens ledande logistikstormakter. 500 000 personer kommer att sysselsättas och ekonomiskt kommer den generera ett tillskott på 28 miljarder dollar, sa Turkiets transportminister Adil Karaismailoğlu vid ceremonin, där han slog fast att Istanbulkanalen kommer att lämna ett historiskt märke som “garanti för Turkiets självständighet och suveränitet”

– Kanalen ligger längs utvecklingsländernas viktigaste handelskorridor, och kommer att öka Turkiets effektivitet i den globala handeln.

Grundarbetena för den första bron över kanalen, Sazliderebron, inleddes vid en ceremoni i lördags, den 26 juni, där även Turkiets president Recep Tayyip Erdogan deltog.

Kanalbygget är en del i Turkiets logistikplan, som ska göra Turkiet till en global logistikmakt i den nya världsordningen.

Ekologiska konsekvenser

Kritiker menar dock att kanalen kommer att orsaka allvarliga ekologiska skador i Istanbul, förvärra skadorna av eventuella jordbävningar och sätta den redan svaga turkiska ekonomin i ännu större skuld.

– Genom kanalen blandas vattnet från Svarta havet och Marmarasjön, vilket får ekologiska konsekvenser och äventyrar en redan ansträngd vattenförsörjning och marint liv, säger Pinar Giritlioglu, vice president på Stadsplaneringskammaren till Al Jazeera.