Med sin landströmsanläggning som producerar 16 megawatt kan hamnen i Kiel nu ladda inte bara Stena Lines färjor vid Sverigekajen, utan även kryssningsfärjor vid Östersjökajen. Uppskattningsvis kommer det spara in ca 8 000 ton koldioxid.
Sedan början av 2021 har Stena Lines färjor kunnat ansluta till en landströmsanläggning vid Sverigekajen i Kiel, som förser fartygen med grön el från vattenkraft. Det sparar in 900 ton bränsle och minskar koldioxidutsläppen med 2 700 ton.
Nu utökar hamnen satsningen så att även kryssningsfartyg som lägger till vid Östersjökajen kan ansluta till laddström. Anläggningen kan förse både Stenas färjor och kryssningsfartygen med elektricitet parallellt. För varje fartyg som ansluter till landströmsanläggningen räknar hamnen på en minskning av 45 ton koldioxid, totalt på Östersjökajen räknar de med minskningar på 8 000 ton. Efter det lyckade integrationstestet anslöt AIDAsol den 16 juni som första kryssningsfartyg till den nya anläggningen.
– Med denna investering, vilken möjliggör landström på totalt tre platser i Kiel, borde hamnen också ligga väldigt långt fram i internationella jämförelser. Anläggningen kommer spara tusentals ton av koldioxid och därmed avlasta folket i förbundslandets huvudstad, kommenterar Dr Bernd Buchholz, minister för ekonomi, transport, arbetskraft samt teknologi och turism i Schleswig-Holstein.
Projektet delfinansierades av förbundslandet Schleswig-Holstein med 9 av de 13,5 miljoner euro som anläggningen kostade. Även subventioner i priset för landström har bidragit till att göra lösningen ekonomiskt effektiv.