Vid årsskiftet knoppade Widriksson Logistik av sin TMS-mjukvaruplattform i ett eget bolag: Shyping, som nu ska hjälpa företag att få stenkoll på sina leveranskedjor.
– Målet är att förändra synen på system och få transportörerna att våga bryta gamla traditioner kring hur de jobbar, säger Marcel Nemer, vd för Shyping.
Marcel Nemer har lång bakgrund inom både hård- och mjukvaruutveckling inom retail och detaljhandel, bland annat från Strongpoint. Där jobbade han med olika lösningar – de sista åren främst med leveransskåpen och click & collect-lösningarna. 2020 kom han till den numera Tempcon-ägda transportören Widriksson Logistik, och fick där ansvar för den digitala tjänsteutvecklingen.
– Ganska snart började vi utveckla de digitala tjänsterna till en produkt, som vi dels använde inhouse och dels började sälja som en white-label-tjänst till andra åkerier inom last mile.
Med åren blev den digitala TMS-plattformen alltmer heltäckande och resurser började skapas inhouse för att vidareutveckla mjukvaran och plattformen. Vid årsskiftet fick Marcel Nemer sin vilja igenom och Widriksson Logistiks digitala affärsområde Widrik Digital Solutions och Widrikssons leveransplattform WDDP bytte namn och knoppades av i ett eget bolag: Shyping. Främst har Shyping åkerier och last mile-transportörer som kunder, men också varuägare som sköter sina egna transportflöden, exempelvis Jysk och Hellofresh. Idag har bolaget sex anställda.
Spårar åt Postnord TPL
Nyligen teckande Widriksson ett nytt uppdragsavtal med PostNord TPL för leveranser av apoteksvaror till Postnord TPLs kund Apotek Hjärtats apotek i region Skåne, Stockholm, Uppsala och Gävle. Shyping är också delaktiga och ska hjälpa till med spårbarhet, temperaturövervakning och kontroll av apoteksleveranserna.
– Widrikssons fordon är utrustade med spårsändare som bland annat mäter temperaturen i fordonet. Vår mjukvarulösning skapar sedan lite magi genom att knyta den datan till rutter, kollin och ordrar – så att man kan spåra hela leveranskedjan i detalj för varje order.
Vill utmana transportbranschen
Shyping kommer att fortsätta samarbeta med Widrikssons och utveckla deras digitala tjänster, men tanken är även hjälpa andra stora och små företag med allt från realtidsspårning och ruttoptimering till kundunika leveranslösningar.
– Vi kan leverera hela TMS-systemet eller bara en liten dellösning, beroende på behov. Vår främsta “usp” är att vi inte kommer från IT-världen som de flesta andra systemleverantörerna, utan vi är födda ur ett logistikföretag och verkligen förstår de problemen. Vi säljer inte bara ett system, utan vi kan verkligen förstå kundernas problem, ifrågasätta deras metoder, utmana dem att förändras och skapa lösningar som verkligen gör nytta.
– Målet är att förändra transportörernas syn på system och vad de kan göra, och få dem att våga bryta traditioner kring hur de jobbar.
Av Hilda Hultén