Stockholms Hamnar har tillsammans med flera samarbetspartners beviljats medel av Trafikverket för forskning inom urban autonom sjötrafik i stadsmiljö. Forskningsprojektet ska utforska och utveckla säkerhetsaspekterna och skapa nya förutsättningar för hållbara mobilitetstjänster.
Forskningsprojektet kallas PLUZ (Policy Lab Urban Zjöfart) och har beviljats medel ur Trafikverkets forsknings- och innovationsportfölj inom sjöfart. Det kommer pågå under perioden februari 2023 till februari 2025 och koordineras av forskningsinstitutet Rise. Projektet är ett steg i riktning mot att kunna använda autonom teknologi till sjöss och att säkerställa en ansvarsfull och säker utveckling.
– Att i samverkan utforska och utveckla säkerheten kring innovativa självkörande fartyg är helt i linje med Stockholms stads kajstrategi, där ett utpekat område är forskning och utveckling inom stadsnära sjöfart. Vi ser även fram emot projektets möjlighet att stärka Stockholms och Sveriges position i ett internationellt perspektiv inom utvecklingen av hållbarhet och mobilitet inom sjöfart, kommenterar Magdalena Bosson, vd för Stockholms Hamn.
En samarbetspartner i projektet är det norska rederiet Torghatten, som planerar att sätta in en eldriven och självkörande passagerarfärja över Riddarfjärden mellan Södermalm och Kungsholmen. Det gemensamma forskningsprojektet ska utforska säkerhetsperspektiv för fjärropererad passagerartrafik på vatten. Tack vare Torghattens färja får de möjlighet att utgå från en konkret, till början bemannad, verksamhet i Stockholm.
– Idén med projektet är att inför och parallellt med vår nya trafik på Riddarfjärden undersöka vilka policymässiga utmaningar en autonom verksamhet kan innebära. Det är viktigt när vi stegvis ska gå över från trafik med en operatör ombord, till en färja som övervakas och fjärrstyrs från ett kontrollrum på land, kommenterar Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på Torghatten.
Andra aktörer som deltar i projektet är teknikleverantören Zeabuz, Det Norske Veritas Sweden (DNV) som arbetar med klassning och certifiering av fartyg samt organisationen Vattenbussen, med fokus på effektiv resursanvändning och vattenvägars potential att bidra till det hållbara samhället.
– Autonoma fartyg kan vara nyckeln till att lösa transportutmaningar kostnadseffektivt, men det kräver förutsägbara ramvillkor för att till fullo utnyttja potentialen. Den kunskap vi bygger genom detta projekt kan etablera nya förutsättningar för autonoma system och policyer så att nya transportlösningar kan etableras, kommenterar Erik Dyrkoren, vd för Zwabuz