Plick krokar arm med Postnord

Second hand-sajten Plick inleder ett samarbete med Postnord, för att erbjuda en Svanenmärkt leveranslösning till alla Plicks kunder.

– För oss på Plick bygger vårt existensberättigande helt och hållet på att göra modebranschen mer cirkulär genom att ge kläder, skor och accessoarer ett nytt liv. Varje år hjälper vi hundratusentals ungdomar i Sverige att cirkulera sina garderober. Att nu kunna erbjuda Svanenmärkta leveranser i samarbete med PostNord är ett stort steg framåt för alla aktörer inom reloved fashion. Det stärker vårt löfte om att kombinera hållbarhet med bekvämlighet för våra användare, och tillsammans bidrar vi till en ännu mer cirkulär konsumtion, kommenterar Jimmy Heibert, vd på Plick AB.

Postnords helhetslösning garanterar att Plicks kunder får en leverans som är pålitlig, snabb och Svanenmärkt.

– Vi är glada att samarbeta med Plick som bygger hela sin affärsmodell på cirkulärt mode. Det här samarbetet är ett utmärkt exempel på hur vi kan stödja hållbara och cirkulära affärsmodeller. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla innovativa leveranslösningar med lägre klimatpåverkan som gynnar miljön, människor och affärer, kommenterar Ylva Staszewski, Affärsområdeschef för Paket på Postnord.

Den nordiska Svanenmärkningen, som Postnord Sverige har erhållit för sina e-handelstransporter, är en av världens mest strikta och etablerade miljömärkningar. För att få en Svanenlicens måste företag uppfylla höga krav på miljömässig och social hållbarhet i hela verksamheten. Genom detta samarbete med Plick kan PostNord erbjuda en leveranslösning som inte bara minskar koldioxidutsläpp utan också bidrar till ett mer hållbart och cirkulärt konsumtionsmönster. Två trabsportörer kan idag erbjuda Svanenmärkt e-handelsleverans: Postnord och Bring.