Premiäranlöp för Geminis Asien-linje i Göteborg

Under torsdagen gjorde rederierna Maersk och Hapag-Lloyds samarbete Gemini sitt första anlöp i Göteborgs hamn med den nyförlängda slingan mellan Europa och Asien. För hamnen innebär det att man nu har två direktförbindelser med containerfartyg till Asien.

I juli beslutade Geminialliansen att justera sin trafik mellan Asien och Europa för att avlasta de europeiska storhamnarna. A5-linjen som tidigare avslutades i Bremerhaven har nu Göteborgs hamn som nu start- och slutdestination i Europa.

Under torsdag förmiddag nådde trafiken Göteborg genom fartyget Morten Maersk som är först ut. Det innebär att hamnen nu har två direktförbindelser för containerfartyg till Asien: MSCs trafik som anlöper hamnen på söndagar och nu Geminialliansens trafik som når hamnen varje torsdag.

– Med de här två möjligheterna på plats stärks vårt erbjudande som hamn ytterligare. De stora vinnarna är svensk import- och exportindustri som får tillgång till fler och tätare avgångar till och från Asien, samtidigt som man når fler hamnar i Kina än tidigare, kommenterar Göteborgs Hamns försäljningschef Claes Sundmark.

Via det växande järnvägsnätverket Railport Scandinavia kopplas den nya Asien­trafiken samman med 26 inlandsterminaler runtom i landet.

– Parallellt med att hamnens linjenätverk växer fortsätter vi att utveckla infrastrukturen i och kring hamnen både på land- och sjösidan. Järnvägen är en del, en annan är farledsfördjupningsprojektet Skandiaporten som vid färdigställandet vid årsskiftet 27/28 kommer att innebära ytterligare kapacitet för hamnen att hantera ännu fler och större fartyg. Det stärker ytterligare import- och exportindustrins möjligheter att nå sina globala marknader på ett effektivt och hållbart sätt, kommenterar Claes Sundmark.