REH2 beställer 24 vätgasstationer

REH2, som bygger Sveriges första nät av tankstationer för grön vätgas, beställer nu 24 stationer från den tyska tillverkaren Maximator Hydrogen. Den första stationen öppnar i slutet av 2023, sedan följer en station i månaden.

Qarlbo driver ett projekt för att rulla ut grön vätgas som fordonsbränsle, som Dagens Logistik tidigare beskrivit, med ekonomiskt stöd från Klimatklivet genom sitt bolag REH2 och dotterbolaget Nilsson Energy, som tillsammans med REH2s vd Christoffer Löfström är initiativtagare till projektet.

I slutet av 2021 presenterade de planer på att bygga Sveriges första nätverk av tankstationer för grön vätgas, utplacerade på Rastas serviceanläggningar. En satsning på drygt 500 miljoner kronor totalt. Nu har REH2 beställt de 24 stationer som ska installeras från tyska Maximator Hydrogen. Den första tankstationen beräknas öppna i slutet av 2023, sedan ska ytterligare en station öppnas varje månad. Den sista ska levereras från Tyskland i slutet av 2025.

– Att se till att det finns en trygg fossilfri bränsleförsörjning längs vägarna i Sverige är avgörande för omställningen. Med hjälp av förnybar energi tillverkas vätgas på REH2s stationer genom en process som inte skapar några koldioxidutsläpp. Även de kommuner där stationerna ska etableras och vår samarbetspartner Rasta är pionjärer i det här arbetet, kommenterar Christoffer Löfström, vd för REH2.

– Vår högsta prioritet är att vara en aktiv del i mobilitetsrevolutionen genom att tillhandahålla den nödvändiga infrastrukturen. Vi är därför mycket glada över att ha hittat en partner i REH2 med vilken vi kan främja och ytterligare utöka hållbara och fossilfria transporter i Sverige, kommenterar Mathias Kurras, vd för Maximator Hydrogen.