På fredagen accepterade facken inom industrin det senaste budet om en total lönehöjning om 7,4 procent över två år, och satte märket för resten av avtalsrörelsen. Handels var inte långt efter och träffade ett nytt avtal under helgen, med drygt 2 000 kronor högre lön för lager- och e-handelsanställda fördelat på samma tvåårsperiod. Transport står fast vid kravet på 5,5 procent.
Årets avtalsrörelse har drivits upp av inflationen, som just nu ligger på 9,4 procent enligt Riksbanken, och de medföljande prishöjningarna. I september gick facken inom industrin ut med krav på 4,4 procent högre löner i ett ettårigt avtal, tillsammans med en särskild låglönesatsning och avsättning till deltidspension/flexpension.
I fredags landade förhandlingarna i ett tvåårigt avtal med en total löneökning på 7,4 procent, fördelat på 4,1 procent från och med den 1 april 2023 och 3,3 procent för det efterkommande året. De lyckades också få igenom sin låglönesatsning: avtalens lägsta löner höjs med 1 350 kronor från 1 april 2023.
När industrin väl hade satt märket för avtalsrörelsen var Handels snabba på bollen. Redan under helgen nådde de ett nytt avtal i linje med märket på 7,4 procent för anställda inom butik, e-handel och lager. Lönerna för deras medlemmar höjs med totalt 2 095 kronor per månad, räknat på en heltidslön. Även här är höjningen fördelas på två år, med 1 110 kronor det första året och 985 kronor det andra året.

– Vi gick in i den här avtalsrörelsen och krävde högre lön och fler timmar på kontraktet. Det har vi också lyckats uppnå. Det här är de högsta löneökningarna vi någonsin drivit igenom och det är det bästa vi kunde uppnå givet det läge vi befinner oss i, kommenterar Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handelsanställdas förbund.
För lagerarbetare eller anställda i e-handeln måste också arbetsgivarna ta ett större ansvar för arbetsmiljön. För butiksarbetare stärks möjligheterna att få fler timmar och det blir svårare för arbetsgivarna att hyvla.
Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel, kommenterar det nya avtalet:
– Det är ett styrkebesked att handeln levererar avtal som följer industrins märke och vi hoppas att det också kan bidra till stabilitet på arbetsmarknaden i den fortsatta avtalsrörelsen. Den höga nivån på årets märke kommer vara mycket utmanande för stora delar av handeln, men i ett långsiktigt perspektiv är det viktigt att nu stå upp för den svenska lönebildningsmodellen och märkessättningen.
Transport siktar på 5,5 procent
Transportarbetareförbundet har tidigare gått ut med krav på lönehöjningar i ett ettårigt avtal på 5,5 procent, med hot om strejk. I ett pressmeddelande skriver fackförbundet att deras krav ligger kvar, och att ”industrins märke kan vara ett golv, men inget tak”. De utesluter dock inte ett tvåårigt avtal, men menar att industriavtalet ligger för lågt.
Transportavtalets förhandlingar fortsätter den 4-5 april.
Av Emanuel Lehtonen