Verksamhetsåret 2020–2021 blev ett rekordår för Elgiganten, i spåren av pandemin då hemelektronik gått särskilt starkt. Företagets e-handel växte med 74 procent och omniaktören har satsat hårt på fler flexibla leveransalternativ.
Försäljningsintäkterna ökade med 17,4 procent till 15,8 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 365 miljoner kronor. En ökning på hela 72,2 procent mot ifjol.
– Vi summerar ett annorlunda år när vi stänger böckerna för räkenskapsåret 2020–2021. Vi har precis som resten av samhället påverkats av pandemin. Men elektronikbranschen är en av de branscher som gått mot strömmen och som ökat sin försäljning under året. Att Elgiganten går ännu starkare och redovisar nya rekord, en stark tillväxt och en ökad marknadsandel är något som vi är både tacksamma och ödmjuka inför, kommenterar Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Elgiganten har tagit marknadsandelar i fem av sex produktkategorier. I försäljningsutfallet syns tydliga effekter av pandemin. Produkter som kopplas till hemmakontor ökade med 142 procent mot föregående verksamhetsår.
Fler flexibla leveransalternativ
Under det senaste året har Elgiganten gjort en snabb omställning för att möta nya behov. Fler människor än tidigare har valt att handla online vilket lett till att e-handeln ökat med 74 procent.
För att möta den ökade efterfrågan har Elgiganten implementerat fler flexibla leveransalternativ under året. Bland annat har tjänsten Boka och Hämta ökat i popularitet och växt med 75 procent jämfört med föregående verksamhetsår.
Utöver det har nya tjänster som Drive-In och Live Video Shopping lanserats och tagits emot rekordsnabbt. Det är många kunder som väljer Drive-In som leveransmetod och dagligen tar Elgiganten emot flera hundra Live Video-samtal, något som möjliggör rådgivning även på distans.
– Jag är otroligt stolt över våra 3500 medarbetare som har hjälpt våra kunder i både befintliga och nya kanaler för att tillhandahålla digitala produkter, som är av extra stor relevans i tiden vi befinner oss i. Intresset för våra nya, innovativa tjänster har varit stort och de har växt kraftigt på kort tid. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande konceptet även i framtiden. De här framgångarna är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, innovativa lösningar och ett gott samarbete, kommenterar Niclas Eriksson.