Så går röjningsarbetet i Baltimore

Röjningsarbetet fortsätter i Baltimore efter att ett Maersk-fartyg rammat in i Francis Scott Key Bridge. Rasmassor och containrar lyfts undan och man har nu hittat ett fjärde dödsoffer. Maersk bekräftar att kostnaderna för haveriet kommer delas med godsägarna.

Containerfartyget M/V Dali var chartrat av danska rederiet Maersk när det rammade bron i Baltimore i slutet av mars, sedan dess har den enda kanalen ut ur stadens hamn för större fartyg varit blockerad. I en uppdatering bekräftar nu företaget att Dalis ägarföretag beslutat om s k gemensamt haveri, vilket innebär att kostnaderna för haveriet delas med godsägarna.

Maersk meddelar också att två alternativa kanaler har öppnats för “kommersiellt viktiga fartyg”. Kanalerna är dock inte djupa nog för de större containerfartyg som många rederier använder för trafiken till och från Baltimore. Det pratas samtidigt om att öppna en tredje kanal med ett djup på 35 fot (10,6 m) senare i april som ska kunna hantera större fartyg. Den ordinarie kanalen som nu är blockerad har ett djup på 50 fot (15,2 m).

Bärgningsteam ombord på M/V Dali för att röja undan spillror och skadade containrar. Foto USAs kustbevakning

För tillfället leder Maersk om godstrafik till regionen via hamnarna i Newark, Norfolk och Philadelphia.

En fjärde kropp funnen

Röjningsarbetet vid den raserade bron fortsätter. Pråmar utrustade med lyftkranar lyfter undan spillrorna av Francis Scott Key Bridge och containrar från fartyget för att kunna öppna kanalen igen. Fartyget sitter dock fortfarande fast och det är oklart när det kan flyttas.

Tidigt konstaterades att sex byggarbetare saknas efter raset och man har nu har man hittat fyra kroppar. Den senaste hittades i ett byggfordon. Två saknas fortfarande.

Samtidigt har FBI inlett en förundersökning om brott har begåtts och stadens borgmästare har bekräftat att staden kommer stämma ägarna av containerfartyget.