UR SENASTE NUMRET: Hitachi Energy växer så det knakar med den gröna omställningen; orderboken är full in på 2030-talet och fabriken i Ludvika byggs ut för miljardbelopp. Men idag finns bara en godsrutt ut för bolagets världsledande jättetransformatorer, via järnväg till Norrköpings hamn. “Vi har jobbat för att få till en alternativ rutt i decennier, situationen är akut”, säger Hitachis transportchef Anna-Karin Larsdotter.
Artikel ur Dagens Logistik nummer 2 2025 – nytt nummer ute nu!
Marknadsläget kunde inte vara bättre för Hitachi Energy:
– Om bara några år kommer 50 procent av all energi vi förbrukar i världen komma från elkraft. Idag är den siffran 20 procent. Det gör att i princip alla länder i världen investerar i kraftöverföring just nu, säger Anna-Karin Larsdotter, transportchef för tunga transporter på Hitachi Energy i Ludvika.
HVDC-teknik (högspänd likström) som bolaget varit pionjärer inom, används för kraftöverföring inom förnybar energi som sol och vind, och företaget har levererat mer än hälften av världens HVDC-projekt. Ludvika-sajten (som tidigare tillhört ABB) är Hitachis största produktionsanläggning.

Miljardinvesterar i ökad produktion
2023 drog bolaget in Sveriges största exportorder någonsin: Vindkraftöverföring till Tyskland och Holland för totalt 147 miljarder SEK, och ordrarna strömmar nu in snabbare än tillverkningen klarar.
För fyra år sedan så hade vi en ledtid på 17 månader, nu är vi uppe i 5 år.
– För fyra år sedan så hade vi en ledtid på 17 månader, nu är vi uppe i 5 år. Det gör att vi investerar i en helt ny fabrik intill den befintliga, berättar Anders Ekberg, area sales and marketing manager på Hitatchi, när han visar runt i fabriken.
Bolaget genomför just nu ett globalt investeringsprogram på totalt 43 miljarder SEK, där ca på 3,7 miljarder SEK läggs på att bygga ut produktionen i Ludvika och 700 miljoner på att expandera testverksamheten och anlägga ett nytt innovations- och besökscentrum på orten.
Rekryterar från Northvolt
Sedan 2023 har Hitachi Energy rekryterat totalt över 2 000 personer i Ludvika och lika många till ska anställas till 2027. Att gå från ca 3 000 till 7 000 anställda på fyra år i en kommun med knappt 27 000 invånare, är inte helt enkelt.

– Det påverkar hela regionen: det behövs bostäder, bättre pendlingsmöjligheter, dagis, skolor och annan service. Men vi har högt söktryck på våra tjänster, då det är en högteknologisk och värdsledande verksamhet. Oavsett vart man kommer ifrån i världen så vill man till Ludvika om man är i den här branschen.
Oavsett vart man kommer ifrån i världen så vill man till Ludvika om man är i den här branschen
Hitatchi har även rekryterat många av de uppsagda från Northvolt.
– Det känns bra att vi kan stötta och ta hand om kompetenta personer som flyttat till Sverige för en karriär inom energisektorn.
I fabriken görs allt från “kärnmontering”, en process där tusentals lager av tunna plåtar av finaste Nippon-stål bakas ihop som ett wienerbröd till en magnetisk kärna. Här görs även “lindningen” där kärnan lindas i tjocka isoleringstrådar i exakt rätt mönster, avstånd och med rätt spänn i tråden. Det är ett hantverk som tar flera år att lära sig, berättar Anders Ekberg
– Lindningen är vår flaskhals, här jobbar vi i treskift på samtliga tolv arbetsstationer idag. Våra anställdas kompetens är här kritisk för oss, berättar han.

300–500 tons “paket”
Kärnor i rätt storlek och antal stoppas in i sin formsydda stålkostym, oljefylls, slutmonteras och testas grundligt innan alla lösa delar åter plockas ned och oljan töms ut för att transformatorn ska väga så lite som möjligt vid frakten. Trots det väger “paketen” från fabriken mellan 100–500 ton.
– Enheter över 400 ton är besvärliga, de är för stora och tunga för järnvägen och vi måste beställa den största typen av specialtransport från kontinenten, ekipage med flera dragbilar och hur många axlar som helst, förklarar Anna Karin Larsdotter.
Att offerera transformatorer som ska levereras ut först om flera år är inte enkelt, konstaterar Anders Ekberg.
– Det går att räkna ut en transportkostnad eller leveranstid idag, men förutsättningarna kan ändras imorgon, konstaterar han.
En enda väg ut
De flesta transformatorerna som levereras ut väger mellan 300–400 ton. För dessa finns idag ett enda godkänd järnvägsstråk ut från fabriken, ner till Norrköpings hamn. Anna Karin Larsdotter har jobbat med tunga transporter i bolaget sedan 2009 och har hela denna tid lobbat för att få till ett alternativ.
– Det planeras underhållsarbeten på järnvägen vi använder de kommande åren, och stänger den så stannar även vår fabrik. Vi måste få till en alternativ rutt, så vi har möjlighet att leda om våra transporter, och inte riskerar att hamna i samma situation som LKAB på Malmbanan.
Bollen ligger hos Trafikverket och i förlängningen politiken, menar hon.
Bolaget har en lång och stolt tradition i Ludvika: under 125 år har kunskaperna kring högspänningstransformatorer utvecklats på orten.
– Från ledningens håll har det säkert räknats på att flytta tillverkningen eller satsa på att utöka produktionen på någon annan ort, inte minst på grund av transportsituationen. Men vi är världsledande här i Ludvika och det vägde uppenbarligen tyngre: Kompetensen som finns här är unik.
Text och Foto Hilda Hultén