Camilla Dewoon, för närvarande Chief Communications Officer på Scania, har utsetts till kommunikations- och hållbarhetsdirektör och medlem av Scanias verkställande ledning. Hon rapporterar till bolagets vd och koncernchef Christian Levin.
Scania har under de senaste åren sett att kommunikationen blivit allt viktigare ur ett strategiskt perspektiv, och nödvändig för att stötta företagets mål med att driva skiftet mot ett hållbart transportsystem. Samtidigt förändras kommunikationens roll såväl internt som externt. Därför tillsätter de nu Camilla Dewoon som kommunikations- och hållbarhetsdirektör.
– Hållbarhet är själva kärnan av Scanias strategi, och kommunikation är ett verktyg som gör att vi kan hålla det vi lovar. Camillas erfarenhet inom detta område, liksom hennes stora kunskap om Scania och vår industri är ett starkt bidrag till vårt företags fortsatta utveckling. Att ha henne som en del av vår verkställande ledning gör att vi kommer ta oss an framtida utmaningar med än större självförtroende, kommenterar Christian Levin, vd och koncernchef för Scania.
Camilla Dewoon har en Ekonomie Magisterexamen i bagaget och har sedan 2004 haft flera chefsroller på Scania. Hon har bland annat arbetat som Vice President for Sales and Marketing vid Scania Latin America och som ansvarig för Sales Development vid Commercial Operations i Södertälje. I sin nya roll ingår hon i Scanias verkställande ledning och rapporterar direkt till bolagets vd och koncernchef, Christian Levin.
– Sedan vi började med transformationen på Scania för att bättre möta våra kunders behov i ett föränderligt ekosystem av transport och logistik, har vi sett att det kräver nya överväganden. Ett utvecklat arbetssätt med nya metoder liksom nya intressenter och affärsmöjligheter är bara en del. Att ta mig an denna nya roll är verkligen inspirerande, kommenterar Camilla Dewoon.