Scania köper Northvolt Systems Industrial inklusive dess fabrik I Gdansk. Bolaget har 300 anställda och även viss verksamhet i Stockholm. ”Vi gör vad vi kan för att hjälpa Northvolt att öka sin produktion”, säger Scanias presschef Erik Bratthall.
För Svenska Dagbladet, som var först med nyheten, berättar anonyma källor att Scania ska betala en summa som ligger långt under de 1,6 miljarder kronor som batterijätten investerat i den polska fabriken.
– Vad jag kan säga är att vi gör vad vi kan för att hjälpa Northvolt att både rampa som det heter, alltså att öka sin produktion, och så har vi gett det här lånet i den situation som Northvolt befinner sig i, säger Scanias presschef Erik Bratthall i en intervju med SVT Södertälje.
I Gdansk tillverkas batterier till truckar och gruvfordon och fabriken har enligt Dagens Industri inte levererat några batterier till Scania. Köpet beskrivs av presschefen som ”ett bra komplement” till Scania Power Solutions som utvecklar industrimotorsystem.
Utökar sitt inflytande
Scania har varit en viktig partner för Northvolt ända sedan elbilsbatteribolaget startade sin verksamhet. Redan 2018 gjorde den Volkswagenägda buss- och lastbilstillverkaren en investering i Northvolt och ingick då i ett partnerskap med batteritillverkaren. Siktet var då inställt på att kommersialisera battericellsteknik för tunga kommersiella fordon. Sedan dess har man ökat sin investering och i slutet av förra året gick man in med ett större lån, och fick då Northvolts fabrik i Västerås i pant.
Nu ökar lastbilsjätten alltså sitt inflytande över Northvolts öde, förutsatt att myndigheterna ger sitt godkännande.
– I normalfall brukar vi inte gå ut med den här typen av kommunikation innan det är godkänt men i och med att Northvolt ligger i Chapter 11-processen så måste allt bli publikt, säger Erik Bratthall till SVT.
Det var i november 2024 som bolaget ansökte om Chapter 11-rekonstruktion i USA – ett slags konkursskydd som kan gälla flera bolag och i flera länder samtidigt. Enligt svensk expertis är en skillnad gentemot en svensk rekonstruktion att möjligheterna till finansiering är annorlunda. Bolaget kan bland annat ta nya lån förutsatt att en domstol godkänner det.
Häromdagen kunde tidningen Affärsvärlden berätta att Northvolt har begärt ytterligare ett kvartal i tidsfrist från konkursdomstolen i Texas. Batteritillverkaren vill nu ha till i juni på sig på att omstrukturera sina skulder och anpassa verksamheten. Men bolagets tidsplan om att färdigställa rekonstruktionen redan under årets första kvartal ska ändå ligga fast, meddelade bolaget i sin kommentar till Affärsvärlden.
Det spekuleras nu i om Scania skulle köpa hela batteritillverkaren, men det kommenterar inte Scania.
Av Rickard Jakbo