I ett samarbete mellan Schenker AS och Green Cargo testas nu nya kylvagnar på Schenkers tåglinje North Rail Express (NRE) mellan Oslo och Narvik. Godsvagnarna, som får sin strömförsörjning från loket, är en unik lösning som är helt ny på marknaden.
Den nya lösningen skapar nya möjligheter att flytta trafik med temperaturkontrollerade varor från väg till järnväg med positiva klimateffekter och omfattande reducering av koldioxidutsläpp som följd. Att godset transporteras på järnväg istället för med lastbil minskar klimatbelastningen med drygt 59 000 ton koldioxid årligen. I tillägg till det finns även en koldioxidbesparing i att använda el från loket istället för dagens dieselaggregat.
– Det här är en mycket spännande och unik lösning som skulle innebära en stor minskning av koldioxidutsläpp från Schenkers transporter, kommenterar Annette Bernström vagnschef på Green Cargo.
Vanligtvis används dieselaggregat till de vagnar som transporterar tempererade varor. Dessa dieselaggregat förbrukar i genomsnitt 2,5 liter diesel per timme. Gångtiden, enkel sträcka mellan Olso och Narvik, är 28–30 timmar. För dessa transporter innebär den nya lösningen, med elektriska vagnar, minskade koldioxidutsläpp från fossilt bränsle om ytterligare ca 122 ton årligen.
– Vi har gjort mindre justeringar på vagnarna för att de ska passa transporterna. De tester vi nu genomför kommer även påvisa om vi behöver göra fler anpassningar eller andra eventuella behov av vidareutveckling.
Testerna, som påbörjas nu, innebär att Green Cargo förser Schenkers tåg med två elektriska vagnar till ett tågsätt för test fram till april 2021. Testerna utvärderas i realtid och därefter finns det option på ytterligare vagnar beroende på om vagnstypen fungerar som det är tänkt. Om testerna faller väl ut finns det i dagsläget möjlighet att skala upp antalet transporter med kort varsel.
Vagnslösningen från Wascosa är en vagn anpassad för intermodala upplägg med 20”-, 40”-, 45”-containers samt trailers. Den tekniska lösningen bygger på att man ansluter vagnarna till loket med hjälp av en tågvärmekabel, därefter konverteras strömmen till trefas och 400 V.