I takt med att e-handeln ökar växer även en second hand-marknad på nätet, något som gynnar logistikföretagen. Så många som hälften av konsumenterna har köpt något begagnat på nätet under det senaste året. Det visar kommande årsrapporten E-barometern 2020.
I den kommande rapporten syns en tydlig trend. Allt fler köper begagnat online och handeln mellan privatpersoner ökar. Bland annat har 35 procent av konsumenterna handlat begagnad heminredning och möbler online under förra året. Totalt har 46 procent av e-handelskonsumenterna, jämt fördelat mellan kvinnor och män, handlat second hand på nätet.
– Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan är här för att stanna. Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar – de verkar liksom i symbios. Men givetvis är det så att hållbarhetsfaktorn blir allt viktigare. De yngre konsumenterna ställer betydligt högre krav och det är troligtvis inte bara en åldersfråga utan en generationsfråga att vilja konsumera mer cirkulärt, kommenterar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Gynnar logistikjättarna
Marknaden för begagnat på nätet domineras av auktionssajter som Tradera och Blocket. Volymtillväxten gynnar logistikjättar som Schenker, Postnord och i viss mån DHL, som via fraktavtal kör mycket av begagnat-sajternas gods.
– Generellt har intresset för begagnat ökat. För 10 år sen var konsumenten mer ambivalent inställd till att handla second hand. Successivt har begagnat blivit allt mer allmängods. I dag är det för lika många en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt, som att ha den senaste säsongens produkter, kommenterar Carl-Fredrik Teder.
Några siffror från den kommande rapporten
- 35 procent av svenskarna har handlat möbler och heminredning
- 25 procent har handlat kläder och skor
- 23 procent har köpt begagnade barnprodukter eller leksaker
- 46 procent har handlat second hand på nätet
- Av de som handlar second hand är fördelningen män och kvinnor jämn
Siffrorna går att läsa i kommande årsrapporten E-barometern 2020 som släpps den 23 februari på det digitala evenemanget Retail Day. Rapporten täcker e-handeln i Sverige under hela året 2020 samt årets sista kvartal och presenteras i samarbete med HUI.