Sjukhusfartyget Global Mercy har genomfört provtur till havs

Svenska rederiet Stena Roro projektleder byggnationen av Global Mercy, världens största sjukhusfartyg. Hon har nu klarat den officiella provturen till havs och är redo att levereras till sommaren 2021. 2022 beräknas hon göra sin första insats i Senegal.

Den internationella välgörenhetsorganisationen Mercy Ships erbjuder gratis sjuk- och tandvård till människor i några av världens fattigaste länder. Fartyget de har beställt blir världens största civila sjukhusfartyg och är utrustat med operationssalar, utbildningsfaciliteter och boende för volontärer. Byggnationen är ett globalt samarbetsprojekt som leds av svenska rederiet Stena Roro på rederiet i kinesiska Tianjin Xingang. Det avslutande testet, den officiella provturen till havs där fartygets system och funktioner testas, har nu genomförts med goda resultat.

– Sjukhusverksamheten som ska bedrivas på Global Mercy innebär utökade krav på till exempel god ventilation och minimering av vibrationer. Detta kontrollerades också och hon fick godkänt på alla punkter, kommenterar Per Westling, vd för Stena RoRo.

Global Mercy kommer ha sex operationssalar, 200 sjukhussängar, laboratorium, patientmottagning och ögon- och tandvårdskliniker. Totalt kommer hon att kunna hysa 950 personer varav 641 utgör besättning. Foto Stena Roro.

Byggt för både sjukvård och utbildning

Rederiet har utgått från ett koncept för passagerar- och fraktfartyg för internationella resor i RoPax-klassen. Konceptet har sedan modifierats för att bygga ett rent passagerarfartyg med sjukhusverksamhet. Ombord finns operations- och sjukhussalar och allt som behövs för både inneliggande patienter och de som arbetar ombord, såsom skolor för arbetande volontärers barn.

Förutom att ge gratis sjuk- och tandvård bidrar organisationen till uppbyggnad av den lokala infrastrukturen för vård genom att utbilda lokal vårdpersonal. Därför utrustas fartyget också med förstklassiga utbildningsfaciliteter, inklusive utrustning för VR-användning och annan simulering av vård och metoder som fungerar i miljöer med begränsade resurser.

Fartyget är byggt för att volontärer ska kunna bo med sina barn ombord. Där finns både familjehytter och skola. Foto Stena Roro.

Färdigställs i Antwerpen

Fartyget levereras från varvet i Tianjin Xingang till sommaren, därefter går jungfruresan till Antwerpen i Belgien där delar av besättningen ansluter och den sista medicinska utrustningen installeras. Efter det kommer fartyget under festliga former att visas upp för bland annat sponsorer och potentiella volontärer i Rotterdam.

Fartyget beräknas anlöpa Senegal för sin första insats under 2022. Fler än 600 volontärer från hela världen och en mängd yrkeskategorier kommer finnas ombord och göra verksamheten möjlig. Redan bräckliga vårdsystem i södra och västra Afrika riskerar att försämras ytterligare av coronapandemin och behoven av basal, men livsviktig, vård är större än någonsin. Med Global Mercy mer än dubbleras organisationens kapacitet att ge vård till utsatta människor.

Platsteamet i Tianjin. Som internationellt samarbetsprojekt är underleverantörer från hela världen inblandade i processen, bland annat levererar finska Deltamarin designen. Foto Stena Roro.

– Global Mercy är ett speciellt projekt som vi är stolta över att vara en del av. Mercy Ships gör ett fantastiskt arbete och med det nya fartyget blir deras kapacitet att ge vård till många utsatta människor mer än dubbelt så stor, kommenterar Per Westling.

Fartyget kommer segla under maltesisk flagg och tjänstgöra i Afrika.

Fakta Global Mercy:
Längd: 174 meter
Bredd: 28,6 meter
Djup: 6,15 meter
Brutto: 37 000 ton
Dödvikt: 4 500 ton
Totalyta: 30 000 kvadratmeter