Skincity automatiserar sorteringen

I somras flyttade e-handlaren Skincity in i nya lagerytor i Rosersberg, där man dessutom installerat en ny sorteringslösning som effektiviserar utleveranserna. Lösningen är nu i bruk och har bl a lett till snabbare leveranser och färre fel.

E-handlaren Skincity, sedan i oktober en del av Kicks, arbetar med försäljning och rådgivning av hudvårdsprodukter och makeup. Företaget omsätter cirka 550 miljoner kronor och har drygt 150 anställda. I somras flyttade företaget in i nya, fräscha lokaler i Rosersberg på 4 200 kvm – en fördubbling av bolagets tidigare lageryta. Den större ytan gav även företaget möjlighet att investera i en bättre och effektivare sorteringlösning, levererad av ITO Pallpack.

– Tidigare hade vi tio plock-köer, en för varje transportör. Förutom att det var ett monotont arbetsmoment plockades inte ordrarna i turordning. Nu har vi blivit av med manuell sortering, felsortering och vi plockar ordrarna i turordning, säger Charlie Löfgren, logistikspecialist och projektledare på Skincity, i ett pressmeddelande.

Charlie Löfgren. Foto Skincity.

Rätt kapacitet
I juli gjorde ITO ett stresstest av den nya sorteringslösningen. Skincity önskade en lösning som kan sortera 3 000 paket i timmen, testet visade att den klarar 3 200. Fler än 50 000 paket har sorterats sedan testet.

Snabbare leveranser
Vid inleveransen tas gods emot från Skincitys leverantörer, därefter plockas ordrarna, paketen packas och läggs på sorteringsbandet. Paketen skannas automatiskt och sorteras på det transportband som leder till respektive speditör och levereras till kund.

Skincity kan nu hantera 3 200 paket i timmen. Foto Skincity.

– ITO:s lösning är ett sorteringsband med tio banor. Vi lägger de packade paketen med fraktetiketten uppåt så skannas etiketten automatiskt och streckkoden skickas till vårt WMS-system som svarar med vilken speditör det ska till och så går det till rätt plats, fortsätter Charlie Löfgren.

Skincity har en ambition att plocka och packa ordrarna inom 24 timmar från att kunden gör beställningen online. Korta leveranstider är oerhört viktigt inom e-handel.

– Vi har minskat antal ordrar som hanteras efter 24 timmar med hela 16 procent tack vare ITO:s sorteringslösning. Vi märker att kunder tenderar att välja aktörer som har snabba leveranstider. Vi erbjuder olika speditörer och tjänster och det är 60-70 procent av kunderna som aktivt väljer något av de snabbare alternativen.

Av redaktionen