Kicks och Skincity går samman

Axel Johnson-ägda butikskedjan Kicks och onlineaktören Skincity att de går samman och bildar Kicks Group. ”Kommer att kunna dra nytta av de investeringar som Kicks gjort inom bland annat IT, logistik, e-handel, CRM och analytics” kommenterar Skincitys vd Pernilla Nissler.

Kicks är Nordens ledande skönhetskedja, med 230 butiker i Sverige, Norge och Finland med en stark och växande online försäljning. Kedjan bygger ett nytt automatiserat lager för både butik- och ehandel i Rosersberg, som ska tas i drift 2024. Kicks har sedan 2002 varit en del av Axel Johnson-koncernen. 2021 var ett starkt år för bolaget med en rekordomsättning på över 3,6 miljarder kronor, varav e-handeln stod för närmare 30 procent.

Skincity är en professionell hudvårdsklinik online med aktiv försäljning i Norden och i Storbritannien. Bolaget grundades av Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman, Axel Johnson blev delägare 2017 och helägare under 2021. Bolaget har haft en stark tillväxtresa och 2021 uppgick försäljningen till knappt 600 miljoner kronor, och i somras flyttade man in i dubbelt så stora lagerytor – även det i Rosersberg.

Pernilla Nissler och Freddy Sobin. Foto Kicks/Skincity.

Tillsammans bildar Kicks och Skincity nu Kicks Group för att fortsätta förnya och utveckla varumärkena, öka sin totala marknadsandel samt driva tillväxt. Genom synergier och framåtblickande investeringar inom områden som bland annat logistik, kundupplevelse och teknisk utveckling skapas ytterligare utrymme för att accelerera såväl expansionstakten som vidareutvecklingen av respektive kunderbjudande.

– För oss har kundnöjdhet alltsedan starten stått i fokus och vi gläds åt att samgåendet med Kicks möjliggör förstärkt kraft till att vidareutveckla och stärka Skincitys position och kunderbjudande. Vi möter framtiden med stor optimism, och vi ser redan nu att vi kommer att kunna dra nytta av de investeringar som Kicks gjort inom bland annat IT, logistik, e-handel, CRM och analytics, kommenterar Pernilla Nissler, vd Skincity. Pernilla Nissler kommer att arbeta vidare med formandet av den nya gruppen in i första kvartalet 2023, tills övergången är slutförd.

Kicks och Skincity kommer även fortsättningsvis att drivas som två fristående varumärken mot kund för att maximera konkurrenskraften på marknaden.

– Genom att vi nu går samman och skapar Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden har vi större kraft än någonsin att stärka både Kicks och Skincity ytterligare som ledande destinationer och varumärken, kommenterar Freddy Sobin, vd Kicks som även blir vd för nya Kicks Group.

Sammangåendet i den nya strukturen väntas kunna fullföljas innan årsskiftet, efter fackligt godkännande.