Postnord införde digitala frimärken 2021 – då kallade “portokoder”, som innebär att kunder köper frakt på nätet och får en kod istället för att behöva gå in och köpa fysiska frimärken. Nu introducerar Tradera tjänsten på sin hemsida för att göra handeln mellan privatpersoner enklare.
Begagnathandeln på nätet fortsätter växa, och transportörerna tävlar om att ta mark genom att göra C2C-frakten (consumer to consumer) enklare. Instabox lanserade i höstas sin lösning där fraktetikett inte behövs eftersom paketet skickas via företagets paketboxar och Iboxens lösning är att låta kunder boka en plats i ett paketskåp för överlämning av varor. Tidningsdistributören Early Bird har börjat med kvällsleveranser inom både B2C och C2C.
Postnords bidrag i trenden är digitala frimärken, som lanserades redan 2021. Det digitala frimärket är en enkel kod bestående av siffror och bokstäver som helt enkelt skrivs ovanför adressen på brevet eller paketet, där frimärken brukar sitta. Sedan kan man lägga brevet på brevlådan direkt, utan att behöva gå till ett ombud.
Nu introducerar Tradera tjänsten för att göra säljupplevelsen på sidan smidigare. Kunder kan köpa dessa digitala frimärken direkt på Traderas hemsida, skriva koden på brevet och lägga det på lådan. Priset för ett digitalt frimärke är samma som för vanliga frimärken.
“För att främja tillväxten av hållbar konsumtion så är vår ambition att erbjuda enkel, snabb och trygg e-handel på Tradera. Smidiga och prisvärda fraktlösningar, som digitala frimärken, är en viktig pusselbit i det bygget”, skriver Tradera i ett pressmeddelande.
Tradera och Postnord tog också fram en ny prismodell under 2022, som beräknas sänka priserna för användarna med 55 procent.