Transportörerna tävlar om att ta mark inom second hand-handeln på nätet – en handel som har potential att stå stark under en kommande lågkonjunktur. Senast ut är Instabox – som lanserar en smidig leveranstjänst utan krav på fraktetiketter.
Att handla second hand blir allt mer populärt – och trenden lär inte avta under den förväntade lågkonjunkturen. Second hand-shopping – eller C2C som det också kallas (consumer to consumer) växer också starkt på nätet, och förbättrade och förenklade fraktalternativ för privatpersoner hos transportörerna är en sak som möjliggjort detta. Tradera har t ex integrerade fraktalternativ med de stora transportörerna Postnord, DHL och Schenker sedan 2019.
Early Bird har lanserat en tjänst då man hämtar upp konsumenters paket, och Iboxen var första boxbolag med att lansera en C2C-tjänst.
Instabox satsar på smidigt
I veckan följer Instabox – som till skillnad från Iboxen har ett rikstäckande boxnätverk – trenden och lanserar en ny innovativ tjänst som gör det möjligt för privatpersoner att skicka varor till varandra genom utvalda marknadsplatser.
— Vi ser en stor potential i second hand-handeln och ser också många fördelar i att gynna dess tillväxt. Framförallt går det hand i hand med vårt arbete inom hållbarhet. Vi har arbetat hårt med att utveckla en konsumentvänlig och smidig C2C-tjänst och ser fram emot att nu göra den tillgänglig för svenska konsumenter, säger David Lundqvist, Chief Commercial Officer på Instabox i ett pressmeddelande.
Instabox nya tjänst kommer finnas tillgänglig hos flertalet marknadsplatser, men först ut att erbjuda tjänsten blir Plick. Plick grundades 2013 och är Sveriges största nischmarknadsplats för kläder, skor och accessoarer med en volym på över två miljoner paket om året.
När ett köp genomförts via plick och köparen valt Instabox som fraktalternativ, fungerar leveransen precis som en vanlig Instabox-leverans. Säljaren väljer sin närmsta Instabox, packar varan man ska skicka och märker paketet med en 4 siffrig kod med hjälp av en vanlig penna. Förutom att man inte behöver scanna någon streckkod fungerar processen som en vanlig Instabox-retur. Säljaren knappar enkelt in koden man fått via sms i valt skåp och lägger in paketet i luckan som öppnas.
— Att vara den första marknadsplatsen att erbjuda Instabox nya tjänst för frakt mellan privatpersoner känns både ärofyllt och spännande. Deras nya, smidiga, innovativa och okomplicerade C2C tjänst går hand i hand med vår plattform och något vi vågar oss tro veta att våra användare kommer uppskatta, kommenterar Robert Jurewicz, Chief Marketing Officer på plick.
Allt går inte in i boxen
Två av tre konsumenter har köpt åtminstone en second hand vara under det senaste året. De största kategorierna inom second hand-segmentet innefattas av möbler, hemelektronik och kläder, där vardera kategorier bedöms omsätta mer än tre miljarder kronor per år. Den genomsnittliga second hand-konsumenten gör i snitt fyra köp per år, där flest transaktioner sker inom klädhandeln. Givet de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med second hand väntas en fortsatt stark tillväxt.
Av Klara Eriksson