Elektrifiering och cirkulärt designtänk stod i fokus under inledningssessionen av Plan-konferensen den 21 april, där Angela Hultberg från Ingka group (Ikea) diskuterade Ikeas last mile-utmaningar och hållbar e-handel efter pandemin. “Våra leveranser ska vara elektrifierade till 2025, är man i framkanten springer man in i alla hinder som finns“
Plan-konferensens första tema för dagen gällde hållbar logistik i hela kedjan och samtalen dominerades av elektrifiering och cirkularitet. Angela Hultberg, hållbarhetschef på Ingka group, inledde med att diskutera e-handelns utmaningar och möjligheter. Att e-handeln har ökat under pandemin är inget nytt, men vad händer när pandemin är över?
– Vi stängde 75 procent av våra varuhus i världen och även när de öppnade igen så stannade e-handeln på mycket höga nivåer. I länder där vi höll varuhusen öppna, som i Sverige, ökade också e-handeln rejält. När pandemin är över måste vi komma tillbaka till nytt och bättre, inte business as usual, säger Angela Hultberg.
Elektifierad last mile till 2025
För att gå vidare från åtaganden och löften till faktiska handlingar måste företaget skala upp elektrifieringen.
– Målet är att alla våra last mile-leveranser ska vara elektrifierade till år 2025.
I det arbetet har man dock stött på ett problem: det fanns inga lastbilar som passade för Ikeas behov. För att vara med och driva utvecklingen bestämde man sig för att samarbeta direkt med lastbilstillverkarna.
– Vi är inte längre i fasen att vi kommer med commitments, vi är i fasen av att skala upp. När man är i framkanten av utvecklingen kommer man springa in i alla hinder som finns och vi har sprungit med huvudet först rakt in i utmaningarna. En av dem var att fordonen vi behövde inte fanns, så vi gick till Renault och MAN för att utveckla fordon tillsammans. Vi designade en lastbil tillsammans med Renault och nu har vi ett fordon som passar våra behov.
Elektrifiering kräver digitalisering
Per Olof Arnäs, logistikstrateg på Einride, lyfte därefter vikten av att transportsektorn går över till ett digitalt tänk för att utnyttja potentialen i elfordon. En elektrisk lastbilsflotta är mycket mer komplex än en traditionell dieselflotta och har helt andra förutsättningar. Det gamla systemet styrs av förenklade planeringsmodeller som grundar sig på fysiska begränsningar och fossilbaserade fordon. Med moderna digitala system menar han att en elektrisk flotta har stor potential att användas mer effektivt.
– Det är mycket mer komplicerat att hantera en elektrisk flotta än en som drivs av diesel. Många vill ersätta en dieselflotta med en elektrisk flotta men tänker man så, innanför boxen, så tar man inte vara på de möjligheter som finns med elfordon att öka effektiviteten och driftskostnaden, säger Per Olof Arnäs.
– Ska man operera en komplex elektrisk flotta behöver vi satsa på digitala lösningar. Varför ska vi lösa problem på samma sätt som 1999 när dagens datorer är fem miljoner gånger smartare?
Cirkularitet som affärsmodell
Pontus Björkdahl, hållbarhetschef på Svenska Retursystem, pratade om företagets arbete med cirkularitet och att ge produkter så långa livscykler som möjligt.
– Man kan säga att istället för en linjär affärsmodell så återanvänder vi våra tillgångar. Det är viktigt att redan i tillverkningen av produkten tänka igenom hur den ska användas. Det är jätteviktigt för oss att hålla liv i produkter så länge som möjligt, säger Pontus Björkdahl.
Företaget arbetar på flera plan för ökad hållbarhet, bland annat tillsammans med sin fastighetsägare för att installera solceller på sina lagertak.
Av Emanuel Lehtonen