Amazon har nu öppnat sin svenska sajt Amazon.se, som kommer servas från Amazons lagernätverk, med en site i Eskilstuna, hos TPL-aren Kuehne Nagel.
I maj kunde Dagens Logistik avslöja att Amazon genom TPL-partnern Kuehne Nagel etablerar sig i Logicenters nybyggda logistikfastighet i Kjula, där DHL hyr 10 000 kvm, men där det funnits en vakans på 24 000 kvm.
I augusti bekräftade Amazon våren och sommarens intensiva rykten om att man påbörjat lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. Nu har alltså den sajten gått live.
”Med start idag kommer kunder över hela Sverige att kunna gå in på Amazon.se och välja bland ett urval av fler än 150 miljoner produkter, med låga priser, tillförlitliga leveranser och fri frakt på köp över 229 kronor.” skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag, kommenterar Alex Ootes, Vice President, European Expansion på Amazon.
– Idag markerar bara startskottet för Amazon.se, vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på.
Vill locka företag till sajten
Amazon erbjuder ett brett urval av produkter från både lokala tillverkare och internationella favoriter. Kunder hittar fantastiska priser på produkter från svenska varumärken som Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen och Ifö, samt internationella företag som ASUS, Mattel, Hasbro, LEGO och Bosch.
”Lanseringen av Amazon.se innebär också att det blir enklare än någonsin för svenska företag att sälja sina produkter på Amazon, så att de kan nå fler kunder än tidigare och därigenom växa.” skriver Amazon.
– Idag säljer tusentals europeiska och lokala partners sina produkter via Amazon.se och våra övriga europeiska butiker, samt i USA. Vi är glada över att kunna erbjuda produkter från svenska leverantörer till våra internationella kunder så att de kan hjälpa dem växa med varje köp de gör, kommenterar Alex Ootes.
– Små och mellanstora företag som säljer i Amazons butiker skapade enligt uppskattningar 1,6 miljoner jobb världen över och vår förhoppning är vi får se svenska företag frodas på samma sätt.
Två svenska vindkraftparker
Lanseringen av Amazon.se inträffar bara veckor efter att Amazon tillkännagav sin största investering i förnyelsebar energi utanför USA med öppningen av en vindkraftspark med kapacitet på 91 MWh i värmländska Bäckhammar. Vindkraftsparken kommer att stötta Amazon Web Services (AWS) datacenter i landet samt den växande Amazon retail-verksamheten och förväntas bidra med 280 000 MWh per år till elnätet.
Bäckhammar-projektet är det första av två projekt inom förnyelsebar energi som Amazon sjösätter i Sverige. Det andra, en vindkraftspark på 122 MWh i Västernorrland, byggs upp just nu och väntas sätta igång produktionen under 2022. Totalt kommer de båda projekten att bidra med 213 MW av hållbar el till det svenska elnätet.
De båda vindkraftsprojekten spelar en viktig roll i Amazons arbete för att nå målen i sin Climate Pledge – att nå nettonoll-utsläpp till år 2040 – tio år innan målsättningen i Paris-avtalet.