TPL-företag satsar på svensk paketsortering

Automationsuppstickaren E-motions Europe utvecklar smarta sorterings- och robotlösningar med tillverkning i Tenhult utanför Jönköping. I höst har affärerna tagit rejäl fart, när TPL-företagen Dream Logistics och Almroths lagt beställningar på automationslösningar.

Förra året lanserade E-motions i Tenhult en ny paketsorteringslösning, där “hjärtat” i anläggningen är det uppkopplade DWS-huset (Dimension, Weight, Scanning) som scannar, väger och mäter dimensionen på paketen som passerar. Därefter följer en modulär sorteringsdel.

– Vi bygger sorteringsdelen i moduler, så om man vill kan man ha flera hundra olika portar. Vi kan bygga lösningar för upp till 20 000 sorterade paket i timmen, berättar E-motions vd Nils Brunke.

Programvaran som styr anläggningen är adaptiv och har IoT-stöd.

– Det är enkelt att ändra sättet att sortera paketen på direkt på en skärm vid skåpet, eller i affärssystemet. Vi kan också styra och övervaka den på distans. 

– Vi har fått positiva signaler länge, så det är otroligt kul att det lossnar nu. Särskilt kontraktet med Dream är ett riktigt prestigeavtal, säger Nils Brunke. Foto Hilda Hultén

Tajmingen för lanseringen är perfekt, med corona växer e-handelsvolymerna och behovet av paketsortering. 

– Transportörerna är pressade med stora paketvolymer och sortering blir allt viktigare. E-handlare och TPL-are som kan leverera sina paket sorterade geografiskt får senare cut off-tider och snabbare leveranser. 

Kontrakt med Dream Logistics och Almroths 

Emotions första kund, elektronikgrossisten Tura i Nässjö fick sin sorteringsanläggning i november förra året. I våras sålde Emotions sin andra sorteringslösning till 360 Logistics i Norge, och i höst har affärerna fått rejäl fart, med två stora avtal med TPL-aktörerna Dream Logistics och Almroths. Man tillverkar också skåpmoduler till paketskåp åt last mile-aktören Budbee.

I affären med Dream Logistics ingår både paketsortering och robotlösningar, vid flera av bolagets TPL-lager. Först ut är en sorteringslösning i Viared, och en sorterings- och plockrobotlösning i Habo. Totalt är det sex olika automationsprojekt som planeras, med start i september.

– Vi köper inte bara en produkt utan för oss handlar det om ett partnerskap, där vi utvecklar lösningar och processer ihop. Vårt mål är att bli bäst på e-handelslogistik, och då är automation en väldigt viktig del, säger Dream Logistics vd Jonas Ahlgren. 

– Vi köper inte bara en produkt utan för oss handlar det om ett partnerskap, där vi utvecklar lösningar och processer ihop, säger Dream Logistics vd Jonas Ahlgren. Foto Dream Logistics.

För Almroths del handlar det om en paketsorteringsanläggning till e-handelslagret i Norrköping, för kunder som Casall Sports, Odd Molly, Hunkydory och Stronger, med leverans inför Black friday i november. 

– För oss handlar det om effektivisering, att gå från manuell till maskinell sortering, säger Carl Svensson.

– För oss handlar det om effektivisering, att gå från manuell till maskinell sortering av e-handelspåsar, berättar Almroths vd Carl Svensson. 

Att lösningen är skalbar, och lättintegrerad mot WMS-systemet var viktigt. Men även funktioner som vikt/volymscanning och spårbarhet, avgjorde beslutet. 

– Det gör att vi kan kravställa transportörerna, både kring fraktkostnader och kvalitet. Idag finns ett glapp från att vi packat och skickat tills försändelsen scannas in på transportörens terminal, där ansvarsfrågan är oklar om något går snett. Nu kan vi visa att en försändelse har gått i en viss bur. Det ger ett bättre förhandlingsläge.

För E-motions är avtalen också viktiga.

– För oss handlar det om effektivisering, att gå från manuell till maskinell sortering av e-handelspåsar, berättar Almroths vd Carl Svensson. 

– Vi har fått positiva signaler länge, så det är otroligt kul att det lossnar nu. Särskilt kontraktet med Dream är ett riktigt prestigeavtal. Och vi har fler spännande projekt på gång, automation för e-handelslogistik ligger verkligen helt rätt i tiden just nu, säger Nils Brunke. 

Av Hilda Hultén

Denna artikel är ett utdrag ur automationstemat i Dagens Logistik nummer 3 2020.

Foto NNAB 

Citat 

Det här gör att vi kan kravställa transportörerna, både kring fraktkostnader och kvalitet”