Trafikverket skrotar jätteprojekt som kostat halv miljard

Trafikverket skrotar projektet Nationell tågledning som skulle ha byggt ett helt nytt tågtrafikledningssystem. Att ta fram ett helt nytt system har visat sig vara komplicerat och dyrt, samtidigt ställer säkerhetsläget nya krav. Därför går man nu över till en modernisering av det befintliga systemet. Det rapporterar DN.

Trafikverkets projekt Nationell tågledning (NTL) skulle leda till ett nytt tågtrafikledningssystem för att ersätta dagens system, som till stor del sköts manuellt och är fördelat mellan flera orter. Satsningen skulle leda till effektivare trafik och mer tillförlitliga avgångar och information.

Nu rapporterar DN att efter åtta år har Trafikverket avslutat projektet. Myndigheten har nämligen sagt upp avtalet med Alstom som redan fått 550 miljoner kronor för att utveckla och ta fram NTL.

– Det har vi gjort för att vi har valt en ny strategisk inriktning för vår trafikledning på järnvägen. Vi vill ha större rådighet över våra system, säger Mats Petersson, avdelningschef på Trafikverket, till DN.

Trafikverket ska under arbetets gång ha insett hur svårt det är att ta fram ett helt nytt system. Sedan har säkerhetsperspektivet också blivit mer aktuellt, där myndigheten har ändrat åsikt. Vid en eventuell krigssituation vill man nu ha separata system som går att skyla. Därför ska man framöver istället fokusera på att modernisera dagens system.

– Det kvarvarande utvecklingsarbetet kommer gå snabbare och till en lägre kostnad än om vi hade fortsatt på inslagen väg. Vi ser inte att ett helt nytt tågledningssystem är den väg vi vill gå. Det hade blivit väldigt kostsamt att utveckla, kommenterar Mats Petersson.