Norska inredningskedjan Kid som även äger Hemtex, är mitt uppe i en rejäl transformation av sin logistik: Just nu flyttas Kids logistik från Lier i Norge till en konsoliderad lösning med Hemtex i Borås, där lagret byggts ut från 32 000 till 58 000 kvm. Bolaget går också i drift med en ny gemensam systemlösning (WMS och TA) från IMI. ”Kulturen, attityden och människorna avgjorde systemvalet” berättar Kids CTO Frode Finnes Larsen.
Norska detaljhandelskedjan Kid ASA är specialiserade på heminredning och hemtextil, liksom det svenska koncernsyskonet Hemtex , som Kid köpte av Ica 2019. De senaste åren har en rejäl transformation av koncernens logistik pågått: Först flyttades Hemtex logistik ”hem” från en TPL-lösning till ett eget lager med Autostore-automation i Viared utanför Borås, en flytt som skedde under våren 2023. Det senaste året har lagret byggts ut från 32 000 kvm till totalt 58 000 kvm, och nu har även Kid Interiörs logistik, som hittills har skötts från ett 13 000 kvm stort lager i Lier, Norge, flyttats in i Borås-lagret. Totalt försörjer lagret nu runt 280 butiker i Norge, Sverige, Estland och Finland.
Implementerar ny systemlösning
I samband med att koncernen valt att centralisera sin lagerverksamhet, har man också valt att skaffa gemensamma systemlösningar, i forma av nya WMS och TA-system från nordiska IMI Supply Chain Solutions. Systemen är i full drift och implementationen skedde i samband med att Kid flyttade in i det nya lagret i Viared. IMI:s WMS (lagerhanteringssystem) har bland annat funktionalitet för automatiserad orderhantering, tullhantering och intelligent ruttoptimering på lagret, och systemet för transportadministration har bl a stöd för digitaliserad tullhantering.
Samlokaliseringen av logistiken i kombination med den nya systemlösningen skapar förutsättningar för en effektivare logistikprocess och förbättringar av lagerproduktiviteten för Kid och Hemtex.

– En produkt eller tjänst är bara så stark som kulturen och människorna bakom den, kommenterar Frode Finnes Larsen, CTO på Kid ASA. Han berättar att man valde bort de traditionella RFP-processerna och istället lät ”för att i stället satsa på ”genuina dialoger, där vi mötte människorna bakom systemen” avgöra valet av system.
En produkt eller tjänst är bara så stark som kulturen och människorna bakom den
– Det är just därför vi valde IMI – kulturen, attityden och människorna tillsammans med de högkonfigurerbara lösningarna från IMI ger oss frihet att styra vår egen utveckling. Vi ser fram mot ett givande partnerskap tillsammans med IMI.

– Vi ser fram mot att hjälpa Kid och Hemtex i deras strävan efter logistik i världsklass. Vårt mål är att hjälpa våra kunder att skapa hållbarare logistikflöden med innovativa lösningar som driver effektivitet och förbättrar kundnöjdheten. Vi är glada att få arbeta nära Kid och Hemtex för att skapa fortsatt tillväxt och framgång tillsammans, kommenterar IMIs vd Niklas Rönnbäck.