Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd som omfattar utrustning i järnvägsfordon för det nya trafikstyrningssystemet ERTMS, European Rail Traffic Management System. Med stödet ska det nya systemet kunna implementeras fortare i Sverige. Beskedet välkomnas av branschorganisationen Tågföretagen.
Enligt bestämmelser på EU-nivå ska ERTMS införas på utvalda sträckor till 2030 och i hela järnvägsnätet till 2050. Nu vill regeringen öka tempot i det svenska införandet för att undvika ökade kostnader och försämrad funktion i det svenska järnvägsnätet.
Tåg som trafikerar ERTMS-sträckor behöver ha rätt utrustning ombord. Enligt Trafikverkets bedömning behöver det vara löst efter 2029 för att tåg ska kunna trafikera det statliga järnvägsnätet utan att försämra framkomligheten.
– Regeringen bedömer att det behövs ett investeringsstöd till ombordutrustning för det nya trafikstyrningssystemet ERTMS. Det handlar dels om att få systemet på plats utan ytterligare förseningar, dels om att underlätta för järnvägsbranschen att anpassa sina fordon till det nya systemet, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Beskedet om ett investeringsstöd välkomnas av Tågföretagen, då investeringarna är kostsamma för tågföretagen och andra fordonsägare.
− Vi har arbetat med frågan i närmare 20 år. I stort sett alla jämförbara grannländer har redan finansieringslösningar för ombordutrustning och därför är det både ett efterlängtat och glädjande besked att regeringen insett hur viktigt det är för järnvägen som system att ett statligt stöd nu aktiveras, kommenterar Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef, Tågföretagen.
Vissa operatörer har, helt eller delvis, redan installerat ombordutrustning för ERTMS. För att investeringsstödet inte ska snedvrida konkurrensen och missgynna de operatörer som redan installerat ombordutrustning för ERTMS ingår i Trafikverkets uppdrag att se över möjligheterna att ge bidrag retroaktivt.
Trafikverket ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet senast den 30 september 2025.