Transportstyrelsen vill få möjlighet att neka utbyte av utländska EES-körkort till svenska. Nära 24 procent av de utbytta EES-körkorten 2023 kom ursprungligen från ett tredje land utanför EES, med helt andra krav. Myndigheten lämnar nu in en framställan om lagändring till regeringen för att få stopp på fenomenet.
Myndigheten har under året gjort en omfattande analys av ett stort antal ansökningar om utbyte av utländska körkort från länder inom EES-området till svenska körkort under 2023. Undersökningen visar att ca 15 000 utbyten genomfördes under året, varav 90 procent från andra länder inom EES. Men nästan 24 procent av dessa har visat sig komma från körkort utfärdade i ett tredje land.
Fenomenet kallas för körkortsturism och innebär att folk reser till ett land utanför EES-området, där kraven är lägre, för att ta körkort. Sedan reser de till ett EES-land med mer frikostiga regler för utbyte av körkort än Sverige. När de kommer tillbaka till Sverige har de då ett körkort från ett annat EES-land och så länge de är permanent bosatta i Sverige måste Transportstyrelsen bevilja utbytet, oavsett körkortets ursprungsland.
– Utifrån resultaten kan vi konstatera att cirka 3 000 personer i Sverige under förra året kan ha fått ett svenskt körkort utan att ha styrkt sina färdigheter genom ett förarprov i Europa. Det innebär att det finns en viss osäkerhet kring personens kompetens att köra fordon trafiksäkert. Vi vill se åtgärder för att kunna minska den osäkerheten, kommenterar Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Myndigheten föreslår i sin lagändring att utbyte bara ska ske om körkortet är utfärdat efter godkänt förarprov inom EES och om körkortsinnehavaren har haft sitt körkort i ett EES-land i minst fem år innan personen permanent bosatt sig i Sverige. Undantag görs också för körkort utfärdade i Färöarna, Storbritannien och Nordirland, Japan eller Schweiz. Detta är länder som Sverige har bilaterala utbytesavtal med idag.
– Sverige är ett av världens mest trafiksäkra länder och säkerheten på våra vägar kommer först. Vi ser här betydande trafiksäkerhetsrisker och det är angeläget att motverka riskerna för att undvika flera döda och skadade i trafiken, kommenterar Jonas Bjelfvenstam.