USA trycker på bromsen för Maersk och Hapag-Lloyds allians

Maersk och Hapag-Lloyds nya Gemini-samarbete där man delar på fartygskapaciteten skulle ha inletts nu i juli. Nu bromsar den amerikanska myndigheten FMC in alliansen och kräver mer detaljerad information för att kunna utreda potentiella konkurrenseffekter. Det rapporterar The Loadstar.

Maersk och Hapag-Lloyd tecknade i januari ett så kallat Gemini-samarbete för att dela på den gemensamma fartygsflottan på 290 fartyg, med en kombinerad kapacitet på 3,4 miljoner containrar. Enligt avtalet ska Maersk stå för 60 procent av kapaciteten i nätverket medan Hapag-Lloyd står för 40 procent. Målet är en leveranssäkerhet på 90 procent när nätverket är fullt utbyggt.

Enligt planen skulle avtalet ha inletts den 15 juli, med en operationell implementering under februari 2025. Men nu har den amerikanska myndigheten Federal Maritime Commission (FMC) satt stopp för planerna. Enligt myndigheten har rederierna inte lämnat in tillräckligt detaljerad information för att möjliggöra en fullständig analys av samarbetets potentiella konkurrenseffekter. Det rapporterar sajten The Loadstar.

FMC meddelar vidare att de inte kommer återuppta ärendet förrän de fått all information de vill ha.

Enligt en kommentar från James Hookham, vd för Global Shippers Forum, till Loadstar är inte problemet att containerrederier bildar konsortium, allianser eller samarbeten.

”Vårt problem är de öppna, dåligt definierade och praktiskt taget ogenomförbara gruppundantag som de påstår sig behöva för att driva dem. Det är den fortsatta tillgången till sådana särskilda undantag i USA som kan leda till konkurrensbegränsande problem för amerikanska tjänster.”

Lämnar gamla allianser

I samband med att det nya samarbetet inleds kommer Hapag-Lloyd att lämna THE-rederialliansen (Hapag-Lloyd, HMM, ONE och Yang Ming) under slutet av januari 2025. Maersk och MSC meddelade redan i januari 2023 att deras 2M-allians skulle upphöra vid samma tidpunkt.