Bookis är den norska marknadsplatsen för begagnade böcker som vuxit starkt sedan starten – starkt drivet av smart logistiklösning. “Vi gör det lätt att sälja konsument till konsument” säger medgrundare Arne-Morten Willumsen i en intervju med Netthandelstrender.
Idén om att starta en marknadsplats för böcker kom av ett egenupplevt problem, berättar Arne-Morten Willumsen när han intervjuas på scen av Urban Lindstedt för podden Netthandelstrender på norska e-handelsmässan NXT.
– Jag tyckte att upplevelsen i att köpa begagnade böcker var alldeles för osmidig, tröskeln alldeles för hög, samtidigt som vi har ett klimat- och hållbarhetsproblem som kräver att vi alla tar ansvar. Det var väldigt tydligt för oss att det här är ett område som är underutnyttjat, här kan man gå in, och använda teknologi för att lösa ett problem.
När vi startade var det en typ av leveranslösningen ingen hade hört talas om – men vi såg att det skulle växa. Nu när Postnord lanserat C2C i Sverige – då har utvecklingen gått långt.

Konceptet är lika enkelt som smart: Bookis har själv inga böcker på lager, men drygt 250 000 norska och 80 000 svenska titlar på sin sajt. Den som vill sälja scannar bokens ISBN-kod, vilket ger Bookis all nödvändig information om boken. När boken är såld kan säljaren antingen lämna boken utanför dörren för att hämtas av morgondistributionen (i Norge Helthjem, i Sverige Dooris/Early Bird) – andra alternativet är att lämna in boken hos ett Postnord-ombud.
Att leverera boken med hjälp av morgontidningsdistributionen – var Bookis första leveransalternativ, och en anledning till att man fick ett stort genomslag i Norge.
– När vi startade var det en typ av leveranslösningen ingen hade hört talas om – men vi såg att det skulle växa. Nu när Postnord lanserat C2C i Sverige – då har utvecklingen gått långt.
Bygger nätverk
Bookis grundades 2018 av Arne-Morten Willumsen och Lasse Brurok och har idag så många som 400 000 registrerade användare i Sverige och Norge på sin sajt. Och Bookis användare är en aktiv skara – åtminstone 100 000 av dem, och de bidrar till sajtens framgång, förklarar Arne-Morten Willumsen.
– Du får väldigt starka nätverkseffekter i ett peer-to-peer nätverk, där köparna och säljarna är desamma och folk marknadsför produkterna. Många av våra användare är sporadiska, men vi har ändå 100 000 aktiva användare.
Arne-Morten Willumsen ser att det finns områden inom e-handel där utvecklingen gått långt och där man uppnått en standardiserad och därigenom hyfsat billig och bra lösning. Betal- och leveranslösningarna – nu även inom C2C – är sådana områden. Men det finns även saker kvar att lösa – särskilt för en marknadsplats inom second hand.
– Det ganska många sliter med idag det är att erbjuda riktigt bra inspirationsupplevelser, säger Arne Morten Willumsen och ger norska begagnatmarknadsplatsen Tise.no som ett exempel på några som lyckats.

– Tise har på ett extremt bra sätt lyckats lösa inspirationsupplevelsen för sitt segment inom fashion. De får generation Z att vilja lägga tid på sajten och har extremt aktiva användare; där för att finna inspiration och för att fördjupa sina stilar och hitta varor som är “short on supply” – varor som de köper utan att egentligen hinna tänka på om de vill ha dem, säger Arne-Morten Willumsen.
Men någon standardiserad lösning för kundinspiration finns inte idag, enligt Arne-Morten Willumsen, som konstaterar att koden för hur Bookis ska inspirera bokläsarna, kommer vara en svårare och dyrare nöt att knäcka en leveransupplevelsen.
För dyrt köpa kunden var gång
Företaget har hittills i stället valt att “köpa kunden varje gång” och lagt sin marknadsföringsbudget på Facebook och Google. Men i ekonomiskt hårdare tider ser man inte längre detta som ett hållbart alternativ. Bookis skar under sommaren ner verksamheten drastiskt – av 32 anställda fick 17 gå.
Kapital var billigt, men nu är det dyrt och strategin framöver är därför att ändra vår produkt så att Bookis blir en plats som kunderna frekvent besöker för att hitta inspiration.
– Jag tror att hela e-handelsbranschen tagit till sig att Google och Facebook innebär en stor risk, och att framtiden handlar om att hitta källan till engagemang. Kapital var billigt, men nu är det dyrt och strategin framöver är därför att ändra vår produkt så att Bookis blir en plats som kunderna frekvent besöker för att hitta inspiration.
Om du vill lyssna på hela samtalet mellan Arne-Morten Willumsen och Urban Lindstedt, publiceras det under november i podden Netthandelstrender.
Av Klara Eriksson