Förutredningen mot TT-Line om misstänkta brister på passagerarfärjan Marco Polo, som gick på grund utanför Blekinge för två år sedan med kraftiga oljeutsläpp som följd, har lagts ned av sjöåklagare Adrian Combier-Hogg. Samtidigt får Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, ersättning från rederiets försäkringsbolag för saneringen efter olyckan. Det gäller drygt 51 miljoner kronor.
Den 22 oktober 2023 gick TT-Lines passagerarfärja Marco Polo på grund i Pukaviksbukten utanför Blekinge. Hon beräknas ha släppt ut ca 60 000 liter tjockolja i havet efter grundstötningen och på grund av dåligt väder tog det över en vecka innan färjan kunde bärgas.
Statens haverikommissions rapport visade i februari i år att olyckan orsakades av en bristande säkerhetskultur ombord och otillräcklig bryggbesättning. Bl a använde inte besättningen befintliga hjälpmedel för att navigera.
Trots haverikommissionens rapport väljer nu sjöåklagare att lägga ned förundersökningen, något som BLT var först med att rapportera om. Hans förundersökning har rört fartygets sjövärdighet och om det funnits brister ombord, inte miljöolyckan. Han kunde inte hålla förhör förrän han fått Haverikommissionens rapport, vilket ledde till att de första intervjuerna kunde hållas först i maj i år.
Då invände färjebolagets svenska representanter att de skulle vara ansvariga för rederiet då bolaget var tyskt, vilket komplicerade till utredningen rent praktiskt. Enligt Adrian Comber-Hogg var det förväntade straffvärdet på dagsbotnivå eller företagsbot, beroende på om ansvaret landade på en individ eller rederiet.
Bevisläget, rättsläget och allt det arbete som det skulle kräva från alla inblandade parter, tillsammans med det lindriga straffet, ledde honom till beslutet att lägga ned utredningen.
– Med den prognosen jag har om att detta skulle leda till en fällande dom, gjorde jag bedömningen att det inte var proportionerligt att sätta igång en internationell rättslig process kring det, särskilt med beaktande av preskriptionstiden som är två år, säger Adrian Combier-Hogg till BLT.
MSB får ersättning
Sveriges Radio Blekinge rapporterade förra veckan att TT-Lines försäkringsbolag har gått med på att betala ut drygt 51 miljoner kronor till MSB för saneringen efter oljeläckaget. Myndigheten har hittills ställt krav på 64,8 miljoner kronor.
Nästan ett år efter olyckan genomförde IVL Svenska Miljöinstitutet en undersökning som visade att gifthalten i områdets blåmusslor hade stigit så mycket att den sannolikt orsakar fysiologiska effekter. Det kan också påverka de djur som äter blåmusslor. De poängterade då att med ett skrubberförbud på plats kunde effekterna ha varit mildare.
Ett beslut kom från regeringen i vintras och det finns sedan i somras ett skrubberförbud för öppna fartygsskrubbrar i svenskt territorium. Den 1 januari 2029 införs ett förbud mot samtliga fartygsskrubbrar.